©Apple

Apple zegt sorry voor omstreden reclamespot: 'We sloegen de plank mis'

Apple zegt sorry voor omstreden reclamespot: 'We sloegen de plank mis'

9 mei om 23:53
Laatste update: 9 mei om 23:53

Apple dacht een leuke manier te hebben om de nieuwe iPad Pro aan de man te brengen, maar dat liep even anders. Mensen kraakten het reclamespotje genadeloos af. Apple heeft inmiddels zijn excuses aangeboden.

In de nieuwe Apple-commercial is een gigantische hydraulische pers te zien met daarin allerlei spullen die worden gebruikt om kunst en muziek te maken. Zo staat er bijvoorbeeld een gitaar, verf, een piano en een metronoom. En zoals te verwachten is, worden ze allemaal met veel geweld verpletterd door de pers. Als die vervolgens weer omhoog gaat, is er alleen nog de nieuwe iPad Pro te zien en wordt er 'all I ever need is you' gezongen.

Gebrek aan respect

Het is natuurlijk duidelijk wat Apple met deze reclame wil zeggen: de iPad Pro is de enige creatieve tool die je nog nodig hebt. Maar nu vinden mensen dat er geen respect voor de materialen wordt getoond en dat creators belachelijk worden gemaakt. Critici vinden het ook symbolisch voor wat de tech-industrie doet met mensen met een creatief beroep. Sommigen willen door deze advertentie juist meer met de analoge materialen gaan doen en de iPad vaker wegleggen.

De reclamespot levert Apple veel extra aandacht op, want alle grote Amerikaanse media hebben vandaag aandacht besteed aan de kritiek op het bedrijf. Zo verwijst de Washington Post naar de iconische Apple-reclamespot '1984', waarin het toen nog kleine computerbedrijf 'zich verzette tegen de mechanistische krachten van conformiteit'. "Apple loopt nu het risico de schurk van zijn eigen heldenmythe te worden."

'Typisch Silicon Valley'

Ook zijn veel mensen het erover eens: de spullen die Apple vernietigt in zijn video hebben hun eigen toegevoegde waarde. Een platenspeler, een televisie of een arcadekast zijn niet volledig te vervangen door een iPad. "Het is op zijn best een aanvulling", stelt The Verge. "Dit spotje is typisch Silicon Valley: het verleden wordt als achterhaald neergezet."

Tal van beroemdheden en creatieven uit Hollywood hebben ook gereageerd. "De vernietiging van de menselijke ervaring. Met dank aan Silicon Valley", reageerde acteur Hugh Grant. Filmmaker Justine Bateman richtte zich tot Apple-baas Tim Cook: "Echt, wat is er mis met jou?"

Apple biedt excuses aan

Apple-topman Tor Myhren, vice-president van marketingcommunicatie, heeft donderdag in een verklaring aan AdAge zijn excuses aangeboden voor de commercial. "Creativiteit zit in ons DNA bij Apple, en het is voor ons ongelooflijk belangrijk om producten te maken die creatieven nieuwe mogelijkheden bieden. Ons doel was om de talloze manieren te vieren waarop gebruikers zich via iPad uiten en hun ideeën tot leven brengen. Met deze video hebben we de plank misgeslagen, en dat spijt ons."

Zo had het ook gekund

Het is natuurlijk ook wel een droevig gezicht, al die kostbare materialen die worden vernietigd. Maar kijkers hebben ook al een oplossing gevonden voor Apple: breng de advertentie gewoon achterstevoren uit. Dan begin je met de nieuwe iPad en eindig je met de dingen waar je de iPad allemaal voor kunt gebruiken. Dan wordt het spotje meteen een stuk vrolijker. 

We hebben voor je samengevat wat je moet weten over de nieuwe iPads.

Lees meer over Apple en mis niets met onze nieuwsbrief.