De Porsche 911 is geen benzineslurper meer, en da's prima
De Porsche 911 gaat hybride. De laatste testen zijn gedaan, de auto zal sneller én efficiënter zijn dan zijn voorganger volgens Porsche. De "puristen" vinden er wat van.
De geschiedenis van de 911 is bezaaid met momenten waarop zelfbenoemde “puristen” en “liefhebbers” klaagden dat met déze ingreep de nieuwe 911 geen echte 911 meer was. Een Turbo toevoegen, not done. Van luchtgekoeld naar watergekoeld, godgeklaagd. Elektronische stuurbekrachtiging, een doodzonde. Reken er op dat de nieuwe hybride 911 dezelfde klachten van hetzelfde type mensen gaat krijgen.
De 911 Hybride staat er bijna aan te komen. Vijf miljoen testkilometers zijn afgelegd in alle omstandigheden. Op de Nürburgring was hij 8,7 seconde sneller dan zijn voorganger. Voor de meeste amateurdeskundigen is dat gegeven alleen al einde discussie. Maar niet voor iedereen.
Met z'n tijd mee
Het opmerkelijke is dat de 911 in de afgelopen decennia inderdaad veel van zijn oorspronkelijke essentie kwijtgeraakt is. Dat lag niet aan hoe hij gekoeld was, hoe de stuurbekrachtiging gebouwd werd of welke individuele ingreep dan ook. Porsche is het keer op keer gelukt om dat soort grote technische veranderingen zo subliem te implementeren, dat gebruikers al snel overstag waren.
De 911 is door de jaren heen steeds subtiel aangepast aan de tijd. Hij werd ruimer, luxer, comfortabeler. De eerste 911 was een piepklein rammelbakje die anno 2024 meer op een kart lijkt dan op de huidige 911. Je kunt Porsche veel verwijten, maar de 911 is succesvol met zijn tijd meegegaan. Terwijl andere automakers failliet gingen, overgenomen werden, modellen lieten verdwijnen door gebrek aan verkopen, is de 911 maar doorgegaan.
U vraagt, Porsche draait
De overstap naar hybride past dus precies bij wat Porsche met de 911 al jaren gedaan heeft: aanpassen aan de eisen van onze tijd. Als de auto sneller kan zijn én zuiniger, dan twijfel ik er niet aan dat Porsche ook deze overstap weer uitstekend navigeert.
Voor de echte puristen is de beste Porsche al jaren de 718 (die eerder Boxster en Cayman heette). Met een motor in het midden, een kortere wielbasis en minder luxe, is dat de rijdersauto in de line-up. Maar uit de verkoopcijfers blijkt steeds weer: mensen doen graag een compromis voor een auto die luxer is. De 911 Hybride is dus net zozeer een reflectie van wat Porsche is, als van de tijdsgeest.
Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.