©Monocab

De Monocab maakt het platteland weer bereikbaar via het bestaande spoor

De Monocab maakt het platteland weer bereikbaar via het bestaande spoor

16 mei om 16:45
Laatste update: 16 mei om 19:05

Goede bereikbaarheid is belangrijk voor een plek waar je gaat wonen. Deze vinding maakt het mogelijk om oude ongebruikte infrastructuur een nieuw leven in te blazen.

We klagen in Nederland weleens over het reizen per openbaar vervoer, maar dat is niets vergeleken bij onze oosterburen. Ik vertel niks nieuws wanneer ik zeg dat dat land een stuk groter is als het onze waardoor bereikbaarheid een nog veel groter probleem is.

In Duitsland hebben ze een probleem. Mensen trekken massaal weg van het platteland. Een van de redenen is de bereikbaarheid. Het openbaar vervoer staat daar op instorten en de enige manier van verplaatsen is met de auto. Mensen vertrekken naar de stad en spoorlijnen liggen stil.

Individueel lokaal personenvervoer

De Monocab moet de oplossing worden voor dit probleem en het mobiliteitsvraagstuk van het Duitse platteland helpen oplossen. Het bijzondere van dit project is dat het werkt met de bestaande vaak ongebruikte infrastructuur. Daarnaast hebben we het hier over individueel lokaal personenvervoer.

Dat laatste is belangrijk want het traditionele vervoer is gebaseerd op een schema, chauffeur/machinist en een bezettingsgraad. Bij de Monocab werkt dat anders.

Wat is de Monocab?

Dit voertuig laat zich typeren als een monorail die door middel van een gyroscoop overeind blijft. In de cabine kunnen vier tot zes mensen plaatsnemen. Dat het hier om een  monorail gaat, is essentieel in dit verhaal. De Monocab gebruikt het bestaande spoor van een trein. Omdat het maar een enkele rails gebruikt kan er tegelijkertijd in beide richtingen gereisd worden. De cabine is zo smal dat ze elkaar kunnen passeren.

Ook wordt er niet gereden op vaste tijden of met een schema. De Monocab is on demand te bestellen zodat deze alleen rijdt wanneer het nodig is. Dat kan 24 uur per dag en 365 dagen per jaar want er is geen chauffeur/machinist of piloot.

Wat het project uitvoerbaar maakt is het feit dat er geen nieuwe infrastructuur aangelegd hoeft te worden. Dat maakt het goedkoper en sneller uitvoerbaar dan andere projecten die het spoor of de bus moeten vervangen.

In de bovenstaande video zien we een test van de Monocab waarbij het voertuig nog 'zijwieltjes' heeft. Tijdens de testen wordt heel veel data verzameld. Hiermee kan men met AI een model trainen dat de voertuigen moet laten rijden.

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.