Google geeft nieuwe AI-resultaten ook reclames, zo herken je ze

© Unsplash

Google geeft nieuwe AI-resultaten ook reclames, zo herken je ze
21 mei om 21:22
Laatste update: 21 mei om 21:28

Google heeft aangekondigd dat het reclames gaat testen in zijn AI-zoekresultaten. Die zullen specifiek gericht zijn op de zoektermen die je ingeeft. 

Google experimenteert volop met AI. Een van de zaken die het bedrijf test, is een functie die zoekresultaten voor je samenvat. Maar AI zorgt er ook meteen voor dat het verdienmodel van Google, dat gebaseerd is op advertenties, in gevaar is. De oplossing is volgens het bedrijf simpel: stop gewoon advertenties in de AI-zoekresultaten.

Het bedrijf kondigde de nieuwe functie vandaag aan. Gebruikers gaan er advertenties mee te zien krijgen onder de AI-zoekresultaten. Dat gebeurt onder een nieuwe sectie, die duidelijk gemarkeerd is als 'gesponsord'. Volgens Google gaat het alleen advertenties tonen die relevant zijn voor de zoekopdracht die je ingeeft. 

AI Overviews nog niet in Europa

De functie wordt de komende tijd getest. Je gaat de nieuwe reclames in Nederland niet meteen tegenkomen. AI Overviews, de zoektool die resultaten voor je samenvat, is tot nu toe alleen in de VS beschikbaar. Ook de advertenties kunnen logischerwijs enkel in het land verschijnen. 

Het is nog koffiedik kijken wanneer AI Overviews naar Europa komt. De functie is pas een week geleden voor alle Amerikaanse gebruikers beschikbaar gemaakt. Andere landen moeten snel volgen, hoewel niet duidelijk is welke landen en wanneer. 

Lees meer over AI, of blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.