Sonos geeft eindelijk fouten bij uitbrengen nieuwe app toe
Patrick Spence, ceo van Sonos, heeft zich verontschuldigd voor de controversiële nieuwe app van het bedrijf. Die nieuwe app kwam eerder deze maand uit. Gebruikers merkten snel dat er ineens meerdere belangrijke functies waren verdwenen. Na twee weken geeft Sonos toe dat het heeft geblunderd.
De update van de Sonos-app begin mei was wellicht niet wat het bedrijf had verwacht. Er verdwenen allerlei functies, waaronder de mogelijkheid om muziek af te spelen vanaf een Netword Attached Storage (NAS), een apparaat voor het opslaan en delen van bestanden via een netwerk. Ook was het niet meer mogelijk om een nieuw alarm in te stellen of een bestaand alarm aan te passen. Daar waren gebruikers niet blij mee.
Nog opvallender was de reactie van Sonos enkele dagen later. Het bedrijf verontschuldigde zich niet, maar klopte zichzelf net op de borst door te zeggen dat er 'moed' nodig is 'om het kernproduct van een merk helemaal opnieuw op te bouwen'. Wel ging het aan een oplossing werken voor het alarmprobleem.
Anders kunnen aanpakken
Twee weken later vertelt Spence aan The Verge dat hij nog altijd achter de beslissing staat om de app te lanceren zoals die was. Hij zegt dat de meeste gebruikers de app 'veel gemakkelijker om te navigeren' vinden en dat die sneller en responsiever is dan de oude versie. Volgens de Sonos-ceo blijkt dat uit interne data.
Toch erkent hij dat het bedrijf het anders had kunnen aanpakken. "Ik had graag gewild dat we de routekaart iets duidelijker hadden gecommuniceerd", zegt Spence. Hij spreekt daarbij over features die er niet meer zijn, zoals het afspelen van muziek via NAS. Volgens Spencer komen die features er nog en was dat altijd het plan. Spencer concludeert door te zeggen dat Sonos in de toekomst beter zal communiceren over zulke veranderingen.
Eerder deze week verscheen een update van de Sonos-app, waardoor het instellen van alarmen weer zou moeten werken. Maar sommige andere ontbrekende functies, zoals slaaptimers, de sluimerfunctie en toevoegen van nummers aan een wachtrij laten nog op zich wachten.
Lees meer over smart home, of abonneer je op onze nieuwsbrief.