Tesla was in 2023 vervuilender, terwijl het netto nul emissie nastreeft
Automaker Tesla wil graag netto nul-emissie, maar blijkt in 2023 juist vervuilender te zijn geworden. Dit is te lezen in een rapport van het bedrijf zelf.
In de impactrapportage van Tesla staat dat de uitstoot van broeikasgassen door Tesla vorig jaar met bijna 10 miljoen ton CO2 is gestegen. Er werd in 2023 meer dan 50 miljoen ton kooldioxide uitgestoten door Tesla, terwijl dit in 2022 nog 42 miljoen ton was. Een stijging van 20 procent, dat vooral afkomstig is van de toelevering. Denk aan ingekochte onderdelen bijvoorbeeld. De toeleveringsketen zorgt voor 80 procent van de uitstoot van de automaker.
Verantwoorde AI
Tesla heeft een lijst aandachtsgebieden gemaakt waar het zich de komende tijd in wil verbeteren, zoals watergebruik, luchtkwaliteit, de gezondheid van medewerkers en zelfs verantwoorde AI. Daarnaast krijgt het veel te stellen met droogte. Dit is op de korte termijn een van de grootste dreigingen voor de elektrische-automaker, terwijl het op de lange termijn de hitte is die het bedrijf parten kan spelen. Dat komt onder andere omdat het fabrieken heeft op warme plekken, zoals Californië, Nevada en Texas.
Terwijl de temperaturen hoger worden, worstelen ze daar met watertekorten. Daarnaast zijn er ook toenemende bosbranden, zware regenval, overstromingen en extreme hitte om rekening mee te houden. Daarnaast neemt het bedrijf in zijn plannen mee dat het mogelijk investeringen moet doen door veranderende regelgeving rondom CO2-uitstoot. Bijvoorbeeld de manier waarop auto’s van lak worden voorzien kan op de schop moeten door regelgeving
Netto nul emissie
Tesla wil ‘zo snel mogelijk’ naar netto nul emissie. Dat betekent dat de uitstoot van broeikasgassen terug wordt gebracht naar een getal dat zo dicht mogelijk bij nul is. Maar ‘zo snel mogelijk’ en ‘zo dichtbij mogelijk’ lijken wat vrijblijvend. Het bedrijf stelt ook geen streefdata voor. In ieder geval lukte het Tesla bij lange na nog niet om dit te bereiken, gezien de stijging van 20 procent jaar op jaar. Toch kan er dit jaar zeker verbetering te komen door nieuwe regels. Die regels komen vanuit de Amerikaanse Securities and Exchange Commission waardoor bedrijven onder andere transparanter moeten zijn over duurzaamheidsonderwerpen.
Tesla neemt in zijn rapportage overigens niet mee welke impact klanten hebben en dat zou wel schelen: overstappen van verbrandingsmotoren naar elektrische voertuigen zou in 2023 20 miljoen ton CO2-vervuiling hebben gescheeld. Ook is de voetafdruk van Tesla vergeleken bij andere automakers relatief klein: Ford stootte 386 miljoen ton uit in 2023.
Lees meer over EV’s en abonneer je op onze nieuwsbrief.