©Unsplash

Instagram test de meest gehate manier van adverteren

Instagram test de meest gehate manier van adverteren

3 juni om 11:08

Niets is gratis online, al denken we dat weleens. Wanneer je niet hoeft te betalen voor een product of dienst, dan weet je dat dat het geld wel op een andere manier uit je zak geklopt wordt. Advertenties zijn een van de meest zichtbare manieren. Daar kun je ook te ver mee gaan – we kijken naar jou, Instagram.

Door de advertenties op te nemen in de feed heeft Instagram een goede manier gevonden om geld te verdienen op een acceptabele manier. Door het bericht af te stemmen op je interesses ben je minder snel geneigd om het te zien als advertentie. Maar door de aangescherpte EU-regels wat betreft privacy is die manier van reclame maken minder effectief geworden: Instagram mag ons niet meer zonder toestemming volgen, en het betaalde alternatief van 10 euro per maand is volgens de EU niet goed genoeg. In het slechtste geval moet Instagram dus stoppen met volg-advertenties, ook al leveren die veruit het meeste geld op.

Meest gehate advertentievorm

Daarom moet je als bedrijf op zoek naar een andere manier om geld te verdienen. Instagram test op dit moment een nieuw soort advertentie. Voordat we vertellen welke dat is stel ik je de volgende vraag ‘Wat is de meest gehate manier van adverteren op YouTube?'. Typisch zo een vraag waar het antwoord al van vaststaat: de reclame die de video onderbreekt en die je niet kan skippen. 

Ad Breaks

Enkele gebruikers van Instagram kregen dit weekend de schrik van hun social media-leven. Tijdens het scrollen door hun feed kwamen ze een nieuwe soort advertentie tegen. De ‘Ad Break’ werkt hetzelfde als de ad in je YouTube-video. Je kunt hem niet skippen, dus je moet hem afkijken voordat je verder kunt gaan met scrollen.

Afbeelding via AndroidAuthority

Degene die dit een goed idee vond is vast blijven hangen in de tijd van de inbelmodems en lid van de Facebookgroep ‘Ik wil Hyves terug!”. Ik ben niet vies van een advertentie of twee, want geld verdienen, maar je gebruikers verplicht een advertentie laten zien tijdens het scrollen is een heel slecht idee.

Dit is een test

Natuurlijk is dit een test van Instagram. Waarschijnlijk willen ze weten wat de reacties zijn van het publiek. Dat zullen ze afwegen tegenover de opbrengsten van deze manier van adverteren. Wat mij betreft had het idee van de tekentafel gelijk in de prullenbak gemogen.

Meer Instagram en mis niets met onze Bright-app.