Simpel geheim wapen geeft Spotify meer trouwe gebruikers dan alle concurrentie
Van alle streamingdiensten doet Spotify het 't beste wanneer het goed om de loyaliteit van zijn klanten. Bijna niemand zegt zijn abonnement op. Waarom is dat?
Onderzoeksbedrijf Antenna heeft onderzocht hoeveel mensen er een betaalde streamingdienst hebben opgezegd. Hieruit kun je afleiden hoe het met de klantentrouw is gesteld van deze diensten. Dit wordt onder andere weergeven in de ‘churn’. Dit getal staat voor het aantal abonnementhouders die opzeggen en eventueel later weer een abonnement nemen.
Ieder bedrijf heeft als doel om dit getal zo laag mogelijk te houden. Een nieuwe gebruiker binnenhalen kost geld en dat wil je niet twee keer uitgeven aan dezelfde persoon. De twee grootste streaming bedrijven van de wereld zijn Netflix en Spotify. Alleen Spotify heeft minder klanten die opzeggen in vergelijking met bijvoorbeeld Netflix.
Waarom zeggen minder mensen Spotify op
Er zijn een aantal redenen voor dit succes van Spotify. De belangrijkste reden is dat het hier om een dienst gaat die zich concentreert op audio. De concurrenten van Spotify, doen exact hetzelfde hebben net zoveel muziek of minder. De drijfveer om over te stappen vanwege de beschikbaarheid is er dus niet of nauwelijks.
Tidal, het speeltje van onder andere Jay Z, heeft dat wel geprobeerd. Deze streamingdienst bond artiesten exclusief aan zich. Dat deden ze zogenaamd om de artiest te beschermen tegen de grote uitgevers. Dat het artiesten waren die meerdere eigen vliegtuigen bezaten en dure flessen drank verspilde, schoot veel mensen in het verkeerde keelgat.
Geen koppeling ecosysteem
Er is dus weinig onderscheid tussen de diensten. Daarnaast specialiseert Spotify zich echt in audio en heeft het geen ander doel. De andere aanbieders hebben een muziekdienst met een extra motief. Apple Music wil mensen ook binden aan Apple-apparaten, Amazon scoort ook meteen een klant voor zijn boodschappen en webshop. Spotify heeft het heel even geprobeerd met hardware, maar dat ging helemaal mis.
De enige reden voor een overstap zouden de kosten kunnen zijn. De prijsverhogingen van Spotify hebben praktisch geen effect gehad op het aantal subscribers. En daar zullen ze in Zweden ontzettend blij mee geweest zijn.
Overigens haalt de bron ook nog een andere reden aan waarom mensen zo sporadisch overstappen naar de concurrent. Dan hebben we het over de playlists. Deze lijsten zijn vaak met veel zorg opgebouwd en gecureerd door de luisteraar. Een overstap zou betekenen dat je deze weer helemaal opnieuw zou moeten opbouwen. Er zijn wel tools voor het overzetten van lijsten, maar dat kost ook weer moeite. Zolang het verschil in prijs niet significant gaat zijn, zullen weinig mensen de moeite nemen om over te stappen.
Meer Spotify en mis niets met onze Bright-app.