PostNL heeft nu simpele truc om jezelf te beschermen tegen phishing-mails
Phishing-mails zijn inmiddels zo goed dat bijna iedereen er weleens (haast) in trapt. De afzender ziet er goed uit, er zijn geen spelfouten – en toch blijkt de mail nep. PostNL heeft nu een simpele oplossing.
Cybercriminelen die je via phishing-mails proberen te foppen, doen zich graag voor als pakketdiensten. Logisch, want we bestellen ons een ongeluk en worden bestookt met veel mail van PostNL, DHL, GLS, FedEx en ga zo maar door. 'Je pakket is aangemeld, klaargezet, ingeladen, onderweg'. En dan zit er toch opeens een phishing-mailtje tussen.
Bij PostNL kun je nu zelf een code of herkenbaar woord of zin invullen waaraan je echte mailtjes kan herkennen: een anti-phishingcode. De naam van je huisdier bijvoorbeeld, of je favoriete gerecht. En alleen mailtjes met dat woord erin, zijn echt van PostNL. Simpel maar doeltreffend: sommige crypto-platforms gebruiken het ook al, maar wat pakketdiensten betreft is PostNL er vroeg bij.
Zo stel je de code in:
Ga naar jouw.postnl.nl/account en log in. Klik dan op 'alle gegevens' en scroll naar 'Anti-phishingcode'. Klik op instellen in vul een code, woord of zin naar keuze in – 'hamburgerbroodje' bijvoorbeeld, of 'snotje': iets dat PostNL zelf niet in zijn mailtje zou zetten, en dat iemand anders niet zou bedenken. Daarna zie je dat woord voortaan in een grijze balk bovenaan alle mailtjes die je van PostNL krijgt.
Ben je al ingelogd op je PostNL-account, kom je via deze link direct bij het instelscherm voor de anti-phisingcode. De instelling zit nog niet in de mobiele apps van PostNL.
Meer digitale veiligheid en mis niets met onze Bright-app.