©Freepik

Nederlanders Netflixen voor het eerst meer dan we live tv kijken

Nederlanders Netflixen voor het eerst meer dan we live tv kijken

5 juni om 10:03

Voor het eerst besteden Nederlanders gemiddeld meer tijd aan kijken naar streamingdiensten als Netflix en Videoland, dan aan lineaire live-tv. Ook heeft praktisch de helft van alle Nederlandse huishoudens een Netflix-account.

In het eerste kwartaal van dit jaar hebben Nederlanders voor het eerst meer tijd gestoken in streamingdiensten. Van de totale dagelijkse kijktijd van Nederlanders ging 25 procent op aan kijken naar Netflix, Videoland, Prime Video en meer. Aan het kijken van lineaire tv ging 22 procent van de tijd op. Een jaar geleden scoorde live tv nog 25 procent, en ging 21 procent van de tijd op aan streaming. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

De groei zit dus in streaming, en niet verrassend vooral onder jongere kijkers. Jongeren van 16-25 jaar kijken het meest online, meer dan een uur per dag. In de categorie 25-25 jaar kijkt men twee keer meer naar streamingdiensten dan naar live tv, waar zij slechts 15 procent van hun kijktijd aan besteden. De oudere kijkers besteden nog juist wel het meeste tijd aan het kijken van live-tv. De leeftijdsgroep 67-80 jaar besteedt bijna 40 procent van de kijktijd aan 'ouderwets' tv-kijken.

Netflix blijft de grootste

Netflix blijft heer en meester op de streamingmarkt, ook in Nederland. Maar liefst 49 procent van alle Nederlandse huishoudens heeft een Netflix-abonnement. Videoland scoort de tweede plaats met abonnees onder 20 procent van alle huishoudens. De derde plaats is voor Disney+, met 19 procent bijna net zo groot als Videoland. En de vierde plaats is voor Amazon Prime Video, dat inloopt met 15 procent aandeel.

Het kijkers-aandeel van Viaplay daalde vergeleken met orig jaar, maar door het nieuwe F1-seizoen zagen de Zweden wel weer een groei naar 12 procent marktaandeel. Viaplay is na Netflix de duurste streamingdienst in Nederland, en worstelt om kijkers lang vast te houden. Viaplay-kijkers zijn regelmatig ontevreden, en laten een abonnement bovendien afhangen van de sport-seizoenen, met de Formule 1 als belangrijkste sport om een abonnement te nemen.

"We zien dat de groei van abonnementen voor streamingdiensten afvlakt", zegt Ed Achterberg, directeur van Telecompaper. "Door de gestegen prijzen zullen veel huishoudens keuzes moeten maken welke streamingdiensten ze blijven gebruiken. Echter, met de introductie van goedkopere abonnementsvormen en een striktere handhaving van het delen binnen een huishouden, verwachten we dat het aantal huishoudens met streamingabonnementen zal toenemen."

Meer over streamingdiensten en mis niets met onze Bright-app.