De hoogste wolkenkrabber ter wereld slaat energie op door zwaartekracht
Met 828 meter is de Burj Khalifa in Dubai het hoogste gebouw ter wereld, maar de architecten achter dit imposante bouwwerk hebben een nieuw project. Hun nieuwe wolkenkrabber Jeddah Tower wordt een kilometer hoog. En slaat energie op via zwaartekracht.
De wolkenkrabber is dus niet alleen een gebouw, maar fungeert ook als een grote batterij. De makers ervan, SOM Architects uit de Verenigde Staten, willen zwaartekracht gebruiken om energie op te slaan. Samen met het Zwitserse Energy Vault worden zwaartekrachtbatterijen gecreëerd. Dit type accu zorgt dat bij een stroomoverschot zware gewichten aan katrollen omhoog worden getrokken, zoals een soort lift. Wanneer weer energie nodig is, wordt het gewicht naar beneden gedaan en kan elektriciteit worden opgewekt.
Zwaartekrachtbatterijen
Eén van de grote voordelen van dit type batterij is dat het langer meegaat dan de chemische batterij. De energie wordt niet alleen langer opgeslagen: het heeft ook nog eens minder energieverlies. Doordat er veel ruimte is om deze liftschachten te maken, kan er veel energie worden opgeslagen. Change.inc schrijft dat dat enkele gigawatts is.
Zwaartekrachtbatterijen bestaan wel al, maar nog niet op zo’n hoogte. Het Schotse Gravitricity maakt ze in een 750 meter diepe mijnschacht. Ondertussen kijken de architecten van de Jeddah Tower nog wel naar een eventuele andere oplossing, namelijk water gebruiken in plaats van gewichten, en dat dus omhoog te pompen als een soort stuwdam.
Burj Jeddah
Of het allemaal gaat lukken met deze moderne opslagvorm en überhaupt met de Jeddah Tower, is nog afwachten. Burj Jeddah was eerder al in ontwikkeling, lag toen vijf jaar stil en is nu sinds vorig jaar weer in ontwikkeling. De verwachting is dat het project rond 2030 af is. Net als veel dingen in Dubai is het een recordbrekend project. Uiteraard qua hoogte, maar er zijn meer interessante feitjes. Zo zitten er 59 liften en 12 trappenhuizen in het gebouw, komt het hoogste observatiedeck ter wereld erop, zijn er zelfs dubbeldeckerliften ontwikkeld en bevat het uiteindelijke gebouw 80.000 ton aan staal. En hopelijk dus een heleboel gigawatt aan energie.