Toyota belooft weer de 'schone' brandstofauto, wij wachten er niet op

©Toyota

Toyota belooft weer de 'schone' brandstofauto, wij wachten er niet op

Toyota had het ons al beloofd en nu beloven ze het weer: de schone brandstofauto komt er echt aan.

Toyota was er vroeg bij met het elektrificeren van auto’s. De hybride Prius was één van de eerste auto’s die ook elektrisch kon rijden en energie van remmen opsloeg in een accuutje om die bij optrekken weer te kunnen gebruiken. Voor een marginale verbetering van het brandstofverbruik.

De hybride werd door andere merken opgevolgd door de plug-in hybride, waarvan je de accu ook kon opladen aan een stekker thuis. Zo had je meer elektrisch bereik en was je auto dus schoner en stiller voor een groter gedeelte van je reis. Uiteraard kwam ook de volledig elektrische auto, waardoor je geen benzinemotor meer meeop reis hoefde te nemen – met zijn uitstoot, complexiteit en gewicht. Wie met de bril van een econoom naar het speelveld keek zag: die elektrische auto wordt de oplossing in een groeiend aantal segmenten.

Minder vies is nog steeds vies

Toyota leek na de innovatieve Prius even helemaal klaar te zijn met vernieuwen en meed in eerste instantie zelfs de plug-in hybride. Daar kwamen ze van terug en bouwden er toch zelf eentje. Maar de EV was echt een brug te ver, want waterstof was volgens de Japanners de toekomst. Totdat ze toch maar de bZ4X bouwden. Een volledig elektrische auto. Maar de mate van tegenzin waarmee dat gepaard gaat bleek weer uit een interview met Automotive News.

Hun technische chef Hiroki Nakajima belooft dat er nieuwe benzinemotoren komen die tot wel 40 procent efficiënt zijn. Dat betekent dat 40 procent van de energie die je er in stopt, gebruikt wordt om de wielen aan te drijven. De overige 60 procent wordt verloren door met name hitte. Wat de grote doorbraak is die de benzinemotor een klein beetje minder inefficiënt moet maken wordt ons niet verteld.

In vergelijking: een elektrische aandrijflijn is zeker 75 procent efficiënt. De stap van 30 naar 40 procent is dus niet zo indrukwekkend als Toyota doet geloven. Zeker niet als je bedenkt dat de uitstoot nog altijd aanwezig blijft, terwijl de energie die we in elektrische auto’s stoppen nog elke maand aan het vergroenen is.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.