Deze elektrische fiets heeft een dak en een achterbank
De Franse startup Karbikes komt met een overdekte elektrische fiets die lijkt op een mini-auto. Op de achterbank past een volwassene, of twee kinderen, en op het dak zit een zonnepaneel. Waar de deuren gebleven zijn? Die komen er later nog aan.
Er verschijnen steeds meer kleine elektrische voertuigen die een kruising lijken van een e-bike en een microcar. Het zijn in feite overdekte elektrische fietsen. Onlangs zagen we al de Hopper met drie wielen en eerder was er in deze categorie ook de CityQ, met vier wielen. De Franse startup Karbikes lanceert nu ook zo’n overdekte elektrische vierwieler.
75 kilometer op een volle accu
Het formaat van de Karbikes is met zijn breedte van 80 centimeter opvallend smal, zodat hij minder ruimte op het fietspad of de fietsstrook inneemt. De 250W-motor geeft je trapondersteuning tot 25 km/u, net als bij een elektrische fiets dus, en heeft een koppel van 130 Nm.
De batterij van 1,24 kWh zou goed zijn voor een actieradius van minstens 75 kilometer. Met een zonnepaneel op het dak kun je de batterij ook onderweg opladen. Het dak is van aluminium en de voorruit van polycarbonaat.
De zijkanten zijn standaard open, dus zonder deuren, maar volgens het Franse bedrijf zijn er ook stoffen deuren met een ritssluiting verkrijgbaar. De oprichters van Karbikes zeggen in Franse media dat er ook echte deuren worden ontwikkeld, die je op slot kunt doen, maar die zijn nog niet klaar.
De achterbank biedt plek aan één volwassene of twee kinderen. De rijder zit half achterover en bestuurt het voertuig met een fietsachtig stuur.
Automatische versnellingsbak en remachterlicht
De fietsauto heeft een automatische versnellingsbak van de Franse leverancier Valéo, die ook de elektrische motor levert. De Karbikes beschikt verder over hydraulische schijfremmen, schokbrekers, buitenspiegels, koplampen, een remachterlicht met richtingaanwijzers, een claxon en een alarmsysteem.
Het modulaire opbergvak achterin heeft ruimte voor maximaal 400 liter aan bagage. Veel van de onderdelen, waaronder het chassis, de carrosseriedelen en de voorruiten, komen uit Frankrijk.
Prijs en verkrijgbaarheid
De Karbikes is niet goedkoop en kost 12.000 euro. De leveringen van de eerste tien exemplaren vinden deze zomer plaats. De startup lijkt zich voorlopig alleen op de Franse markt te richten, maar door de internationale media-aandacht gaat dat waarschijnlijk nog wel veranderen. Ook werkt het bedrijf aan een tweede variant, die is bedoeld voor vrachtvervoer en bezorgdiensten.
Meer vernieuwend elektrisch vervoer? Kijk ons programma Bright op Banden waarin we onlangs vier elektrische bakfietsen hebben getest.
Lees meer nieuws over e-bikes en blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief.