Het nieuwe CarPlay geeft automakers meer controle maar werkt alleen draadloos

©Apple

Het nieuwe CarPlay geeft automakers meer controle maar werkt alleen draadloos
18 juni om 14:57

Het vernieuwde Apple CarPlay wordt al twee jaar verwacht, en nu is er weer wat meer duidelijk over de CarPlay-versie waarmee straks de hele auto bediend kan worden. Zo geeft Apple de automerken meer controle binnen of rondom CarPlay.

Met CarPlay bedien je simpel gezegd je iPhone op een handige en veilige manier in de auto. Dat begon met één schermpje met daarop navigatie, muziek, bellen of berichten. Inmiddels kunnen die schermen ook veel groter zijn, en kan in sommige auto's de navigatie bijvoorbeeld ook naast de snelheidsmeter worden getoond. Veel iPhone-gebruikers noemen CarPlay-ondersteuning als belangrijke voorwaarde bij de aanschaf van een nieuwe auto.

Twee jaar geleden alweer kondigde Apple de komst van een nieuw CarPlay aan. Die versie is veel uitgebreider en kan gebruikmaken van de vele schermen die in moderne auto's worden geleverd: tegelijk achter het stuur, in het midden en op het dashboard, bijvoorbeeld. Maar tot nu toe hebben alleen luxemerken Porsche en Aston Martin zich op het nieuwe CarPlay geworpen. Andere automakers zijn afwachtende, en Mercedes-Benz ziet zelfs niks in het nieuwe CarPlay wegens 'te weinig eigen controle'. Apple laat nu zien dat er in het nieuwe CarPlay toch veel ruimte is voor de eigen interface van automerken.

'Doorsteek'-interface voor automakers

Video's in het kader van ontwikkelaarsconferentie WWDC laten zien hoe de nieuwe architectuur en het nieuwe ontwerp van CarPlay eruit zien. En dan valt vooral het deel over de 'punch-through UI' op. Dat zijn een soort gaten in de CarPlay-interface waar automakers stukjes van hun eigen boordcomputer doorheen kunnen steken. Zo houden automakers die onderdelen in eigen hand: de snelheidsmeter bijvoorbeeld, of de instellingen van de automatische stoelen.

CarPlay kan straks ook veel van die functies vervullen, maar dan moeten automakers daar wel toestemming voor geven. Die 'punch-through UI' klinkt als een fijne middenweg, want dan heb je als gebruiker tenminste wel dat nieuwe CarPlay, en je hoeft niet steeds te wisselen tussen CarPlay en het systeem van je auto. Dat is bij huidige auto's soms wel het geval: op één schermpje zie je dan CarPlay, maar voor de ingebouwde navigatie, de airco, de sportmodus of andere functies moet je van scherm wisselen, en weer terug.

Wisselen van plek

Met het nieuwe CarPlay wisselen de automaker en Apple eigenlijk van plek. De interface van Apple voert de boventoon in de auto, maar de merken kunnen hun eigen functies als een soort widgets in die interface zetten. Als gebruiker heb je dan waarschijnlijk het voordeel van langere ondersteuning, want hoewel CarPlay elk jaar wordt bijgewerkt met nieuwe functies, houden de meeste automerken het na een paar jaar wel voor gezien met updates.

Zo werkt CarPlay nu: een optie binnen een boordcomputer

Opvallend: dat nieuwe CarPlay werkt straks alleen draadloos. De verbinding tussen de iPhone en auto wordt dan gelegd op het moment dat het portier wordt geopend. Het is dan wel belangrijk dat de verbinding de hele rit stabiel blijft, zeker als Apple meer van de interface overmeent. Gelukkig draait een deel van de interface op de boordcomputer van de auto zelf, zodat je niet halverwege de dit ineens geen of een andere kilometerteller te zien krijgt. Toch is de draadloze verbinding bij het huidige CarPlay nog niet altijd ijzersterk, en vinden gebruikers de bijkomstigheid van opladen bij een bedrade verbinding ook wel fijn. Van de andere kant: veel moderne auto's worden inmiddels geleverd met zowel usb-c-poorten als draadloze oplaad-pads onder het dashboard.

Het vernieuwde CarPlay wordt verwacht als onderdeel van iOS 18, voor wie een Aston Martin of Porsche heeft. Wanneer de volgende generatie van CarPlay precies verschijnt, is nog niet bekend. Zowel Porsche als Aston Martin hebben alleen 'in 2024' gemeld.

Meer iOS en mis niets met onze Bright-app.