©Audi

De krachtigste Audi ooit is toevallig ook nog eens elektrisch

De krachtigste Audi ooit is toevallig ook nog eens elektrisch

20 juni om 14:54

De Audi RS E-Tron GT Performance heeft een lange naam, maar ook een mooi record: met 925 pk is het de krachtigste Audi ooit. En niet geheel toevallig is hij elektrisch.

De Porsche Taycan en de Audi E-Tron GT werden gezamenlijk ontwikkeld. In veel opzichten zijn ze elkaars gelijke, maar waar je regelmatig een Taycan treft is de E-Tron GT een meer zeldzame verschijning. Dat zal vast te maken hebben met de beroemde waardevastheid van Porsches, maar mogelijk ook met de wat meer bescheiden looks van de Audi.

Na een recente update van de Porsche is nu de Audi ook onder het mes geweest. Scherpere looks, meer vermogen, meer rijbereik en nóg kortere laadtijden worden beloofd.

RS met 925 pk

De absolute topper uit het aanbod is de RS E-Tron GT Performance met 925 pk onder de rechtervoet. Daaronder bevindt zich de reguliere RS en daaronder de S. De twee RS versies hebben een andere honingraat grille en diffuser achter.

Wie een S koopt hoeft overigens niet echt bang te zijn bij het stoplicht te kakken gezet te worden. Want de “instapper” heeft al 679 pk en gaat in 3,4 seconden naar de 100 en een topsnelheid van 245 km/u. En het slimme dimbare glazen dak dat we in de Taycan Sport Turismo als eerste zagen is nu ook leverbaar op de Audi.

Sneller dan snel laden

Het accupakket heeft dezelfde vorm behouden, maar is dankzij betere koeling en andere celchemie nu én 9 kilo lichter en heeft 97 kWh aan energie aan boord. Snelladen kan nu met 320 kW, zodat je auto alweer vol is, voor je het bonnetje van de Autobahn WC in hebt kunnen leveren voor een snickers.

Standaard is de uitstekende luchtvering van de Volkswagen-groep leverbaar, maar wie gaat jakkeren met zijn E-Tron GT kan maar beter de portemonnee trekken voor het actieve onderstel. Met Audi drive select kan de bestuurder een rijmodus instellen: efficiency, comfort of dynamic. De performance-modus van de RS E-tron GT Performance is ontwikkeld, voor gebruik op het circuit.

Het actieve onderstel houdt de carrosserie van de auto vrijwel horizontaal tijdens accelereren, remmen en sturen. Daardoor kun je harder rijden dan een auto die meehelt in bochten en bij remmen. Maar je kunt ook over oncomfortabele ondergrond bijzonder comfortabel vervoerd worden.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.