Duurtest Peugeot e-308 SW: opvallend sportief zonder spierballen
Onze autotester Rutger rijdt net geen maand in de nieuwe Peugeot e-308 stationwagon. Deze week: hoe rijdt dat?
Ik draai er niet omheen: ik vind de Peugeot e-308 ouderwets lekker rijden. Hij geeft me hot hatch vibes en dat is goed verklaarbaar, maar ook een beetje raar.
Hij zit lekker laag, omdat het voor de verandering geen SUV is. Dat helpt al bij het betere bochtengevoel. De stoelen zien er niet alleen sportief uit, ze steunen ook lekker in de bochten. Dat ze in onze testauto ook nog kunnen masseren, past dan weer wat minder bij de sportieve vibe. Ook 156 pk is niet echt hot hatch voor een auto van 1790 kilo. De sprint naar 100 kost dan ook 10 seconden. Waarom doet deze auto me dan toch denken aan mijn allereerste autootje? De 205 GTI?
Lekker rijden zonder overvloed
Niet alleen vanwege dat Peugeot logo op het stuur. De 308 laat zich lekker de bochten doorslingeren. Hij helt nooit teveel over, lijkt gretig een bocht door te willen en accelereert voldoende rap als je iemand in wilt halen. 156 pk levert je geen topsnelheden op, maar de 260 Nm koppel is er altijd. Het is leuker een langzame auto snel te rijden, dan een snelle auto langzaam te moeten rijden.
Daarbij zijn de rijhulpsystemen niet al te irritant. De Driver Attention Warning die in veel auto’s te strak is afgesteld heeft mij tot nog toe met rust gelaten. De lane keeping is vrij eenvoudig uit te schakelen en daarna heb je een auto die analoog aanvoelt. Die rijdt als een elektrische auto, zonder de nannies op de achterbank.
Er zijn niet zo verschrikkelijk veel elektrische auto’s te vinden die je zo lekker dicht op het asfalt plaatsen. Zeker niet in deze prijsklasse. Voor de persoon die de zit in een SUV niet fijn vindt, is het een verademing om achter het stuur van een “gewone” auto te stappen.
Heb je vragen over de Peugeot e-308 SW, stel ze dan via onze socials.
Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.