Netflix overweegt gratis abonnement met reclame tussendoor, ook in Europa

©Unsplash

Netflix overweegt gratis abonnement met reclame advertenties tussendoor in Europa
24 juni om 15:45

Netflix overweegt een totaal gratis abonnement waarbij gebruikers tussendoor reclame krijgen te zien. Dat abonnement zou in 'enkele' Europese landen beschikbaar komen.

Netflix begon ooit als betaald alternatief op traditionele televisie: kijken wanneer je wil, nooit meer reclame. Sinds eind 2022 biedt Netflix ook abonnementen met reclames aan, voor een lager maandbedrag. In Nederland is dat abonnement er niet, in de VS kost Netflix Standard with Ads 6,99 dollar per maand, waar het normale Standard-abonnement 15,49 dollar per maand kost. En nu zou Netflix dus ook een totaal gratis abonnement met reclames overwegen, onder andere in Europa, meldt Bloomberg.

In Europa pikken we reclame wel

Het is niet duidelijk hoeveel reclame er bij het gratis abonnement getoond zou worden. Bij het betaalde abonnement met reclame gaat het om zo'n 4 tot 5 minuten reclame per uur. Bij klassieke, gratis tv in Nederland ligt dat natuurlijk al veel hoger: wettelijk mag dat maximaal 20 procent van de zendtijd zijn. Dat is dus 12 minuten per uur – al is niet duidelijk of Netflix ook onder die eis valt.

Netflix zou een gratis abonnement niet in de VS willen aanbieden, omdat het daar al 'het meerendeel van zijn potentiële klanten bereikt'. Maar in Europa en Azië valt nog publiek te winnen, denkt Netflix. Dan kan een abonnement met reclame aantrekkelijk zijn, zeker omdat traditionele tv met reclames tussendoor in Europa en Azië veel geaccepteerder is dan in de VS, waar men ook voor streamingdiensten al flink betaalde om tv te kunnen kijken.

Spotify spint er garen bij

En Spotify is er groot mee geworden: een gratis abonnement met reclames tussendoor. Bij Spotify luistert bijna tweederde nog steeds gratis. En hoewel dat minder geld oplevert dan de betalende gebruikers, zijn de gratis kijkers goed voor 10 procent van de omzet van Spotify. Bovendien stromen gratis gebruikers later vaak door naar een betaald abonnement.

Door in meer landen reclames aan te gaan bieden, zou Netflix net als Spotify een grotere speler worden op het gebied van reclames. Hoe groter je bent, des te beter de deals zijn en hoe winstgevender zo'n gratis abonnement met reclames dus voor Netflix is. Maar of we ook in Nederland gratis kunnen gaan kijken, blijft nog even afwachten. Het zou wel bij ons passen, kijken kijken niet kopen….

Meer Netflix en mis niets met onze Bright-app.