De GTI voor de nieuwe generatie is deze elektrische Seat

©Cupra

Deze Cupra is de GTI voor de nieuwe generatie

De Cupra Born VZ heeft 326 pk op de achterwielen. Hij is te krijgen met kuipstoelen, maar is wel volledig elektrisch. De GTI voor een nieuwe generatie?

De Golf GTI was lang de auto die je kocht als je een bruikbare gezinsauto wilde, maar ook de lol én de looks van een sportwagen. Dikkere bumpers, sideskirts en wat meer vermogen waren het recept voor een auto waar je net wat meer lol uit kan halen. Maar hoe moet dat in het elektrische tijdperk? Want een Kia Niro EV is ook praktisch en heeft standaard al 204 pk.

De Volkswagen Group laat het antwoord uit onverwachte hoek komen: van SEAT-zustermerk Cupra. De Cupra Born VZ is de sportiefste EV in het segment. De fraai ogende hatchback krijgt in deze versie 326 pk en in tegenstelling tot die GTI wordt dat allemaal via de achterwielen op de straat losgelaten.

Dat betekent dat je als bestuurder niet vooruit wordt getrokken, maar wordt geduwd en over het algemeen betekent dat meer controle en de potentie voor drifts. De 0-naar-100 tijd is 5,6 seconden. De laatste Golf GTI zit ruim over de 6 seconden.

Maar het is niet alleen bruut geweld. Het onderstel heeft instelbare adaptieve dempers en 20 inch velgen standaard, voor meer controle en minder doorhangen in bochten. De standaard Cup-kuipstoelen houden de chauffeur en passagier ook netjes op hun plek.

Actieradius van bijna 600 km

De accu is standaard 79 kWh, wat betekent dat als je het een beetje bedeesd houdt je 593 kilometer volgens de officiële testcyclus kunt rijden. Snelladen gaat ook rap: 185 kW.

De prijs voor al dit sportieve geweld is 49.990 euro. Exact gelijk aan de Tesla Model 3 All Wheel Drive, die nog sneller naar de 100 km/u is, maar niet zo sportief oogt van binnen én buiten én een minder geavanceerd onderstel heeft.

Lees meer nieuws over elektrische auto's en mis niets met ons WhatsApp-kanaal.