Elektrische fietsen krijgen nu ook een achteruitversnelling
De Spaanse fabrikant Niche Mobility komt met een nieuw motorsysteem voor e-bikes. En niet zomaar eentje: deze motor is zo soepel dat je praktisch alleen nog maar hoeft te sturen en te trappen. Ook biedt de motor een paar handige extra functies, zoals een achteruitversnelling en de batterij opladen door te remmen.
Aan timing alvast geen gebrek. Vlak voor de start van de Tour de France laat Niche Mobility weten tijdens de fietsbeurs Eurobike zijn nieuwste e-bikemotor te presenteren. De nieuwe motor beschikt over digitaal schakelen, het opvangen van remenergie, een achteruitversnelling, krachtige prestaties en een antidiefstalsysteem.
Schakelen zonder gedoe
Een van de eigenschappen die het mogelijk maakt om zo vloeiend mogelijk te rijden, is de mogelijkheid om digitaal te schakelen. Het Automatic Digital Transmission System (ADTS), zoals dit wordt genoemd, zou het schakelen volledig uit handen moeten nemen. Zo detecteert het systeem wanneer je behoefte hebt aan een andere versnelling op basis van de snelheid, helling en gekozen modus.
Dat is dus weer een zorg minder, waardoor je je als fietser alleen nog hoeft te richten op het trappen (en sturen). Het blijft natuurlijk de vraag of dit systeem even efficiënt is als jij die een naderende heuvel ziet aankomen, dus de belofte is in elk geval groot.
Remenergie en achteruitversnelling
Dankzij het regeneratieve remsysteem kun je tijdens het remmen energie opvangen, zodat deze weer wordt toegevoegd aan je batterij. Dit inventieve mechanisme zou dus moeten zorgen voor extra bereik.
Daarnaast beschikt het systeem over een achteruitversnelling. Dat lijkt op het eerste gezicht misschien alleen logisch voor wielrenners die door AI zijn gemaakt, toch zou het voordelen moeten bieden. Bijvoorbeeld wanneer je net iets te ver bent doorgereden bij het stoplicht en naar achteren wilt rijden, nu word je ook daar dus bij ondersteund. Dit zou overigens vooral praktisch zijn voor bepaalde fietsmodellen, bijvoorbeeld grote bakfietsen of driewielers.
Wat kan 'ie nog meer?
Voor de personen die van cijfers houden en liever een kwantitatieve indruk willen, bij deze: de motor heeft een gewicht van 3,6 kilogram en biedt een nominaal vermogen van 250 tot 450 watt. De topsnelheid ligt op zo'n 45 km/u, het koppel op 120 Nm en het piekvermogen kan tot 2.000 watt oplopen.
Bovendien hoort daar ook een antidiefstalsysteem bij, dat met het systeem geleverd wordt. Het is momenteel nog niet bekend welke e-bikes met de nieuwe motor geleverd zullen worden, maar dat zal vermoedelijk later dit jaar bekend worden gemaakt.
Lees meer nieuws over elektrische fietsen en mis niets met onze Bright-app.