Nee Apple, zó warm wordt het vast niet
Amerikanen die vandaag de Weer-app op hun iPhone openden, zullen zich rotgeschrokken zijn. Zo zagen ze plots een erg hoge temperatuur in de weersvoorspelling van Apple. Onterecht, zo bleek achteraf. Maar het is zeker niet de eerste of de laatste keer.
We vertrouwen veel op onze smartphones. Niet alleen om ons digitale leven mee te beheren, maar ook om te bepalen of we ons moeten insmeren of een paraplu moeten meenemen. Hoewel zelfs de beste weerberichten met een nauwkeurigheid van 70 procent tevreden mogen zijn, zijn er soms uitschieters die dat gemiddelde flink naar beneden halen. Zo ook in dit geval, waarbij Apple's Weer-app voorspellingen deed van bijna 50 graden Celsius in plaatsen in de Verenigde Staten waar het historisch nog nooit warmer werd dan 46 graden (in 1905). Het bleek dan ook een fout, vermoedelijk veroorzaakt door corrupte data.
Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat Apple een slechte weersvoorspelling doet. Er wordt online regelmatig gemeld hoe vaak het weerbericht in de Weer-app afwijkt van andere bronnen. Hoewel Apple zijn weersinformatie baseert op externe diensten zoals de National Weather Service/NOAA, The Weather Channel en BreezoMeter, verwerkt het die gegevens vervolgens zelf.
Met andere woorden: ondanks dat de bron wellicht nauwkeurig is, kan Apple deze gegevens nog steeds verkeerd interpreteren en delen met zijn gebruikers. Omdat je als gebruiker niet kunt schakelen tussen deze verschillende 'providers' als het gaat om het weer, vertrouwen veel gebruikers erop dat dit weerbericht betrouwbaar is.
Vertrouwen op derden
Apple heeft geen meteorologen in dienst en moet dus vertrouwen op de data van externe weerdiensten. Daar is iets misgegaan en mogelijk zat de fout ergens in de data of trad het op bij het versturen naar Apple.
Voorlopig is de iPhone-maker niet van plan om ook weersvoorspellingen in-house te gaan doen. Er zijn ook voordelen aan zulke samenwerkingen. Zoals het geval is met de nieuwe samenwerkingen tussen Apple en zowel OpenAI als Google, kan het bedrijf zo nu en dan de verantwoordelijkheid bij de leverancier leggen, terwijl het zelf de vruchten plukt als de samenwerking wel goed bevalt.
Lees meer nieuws over Apple en blijf op de hoogte met onze nieuwe app.