Volgens dit patent zal de Tesla Robotaxi zichzelf kunnen schoonmaken

©Hanna-Barbera Productions

Nieuw patent toont proces om Tesla Robotaxi schoon te houden
1 juli om 22:16
Laatste update: 1 juli om 23:29

Een auto die uit zichzelf rijdt, is al een droom, maar nu stapelt Elon Musk daar nog een droom bovenop: een auto die zichzelf kan schoonmaken. Klinkt in ieder geval een stuk realistischer, of juist verre van?

Hoewel de voorspellingen van Elon Musk niet altijd overeenkomen met de tijd hier op aarde en dus met een korreltje zout genomen moeten worden, zou er op 8 augustus tijdens een speciaal evenement de Robotaxi worden gepresenteerd. Zoals de naam al doet vermoeden, vervoert deze autonome wagen klanten van de ene naar de andere locatie - en hopelijk eleganter dan in de game Craxy Taxi. Het probleem is alleen dat taxi's na verloop van tijd vies worden, en dan wil niemand er meer in stappen. Ook daar lijkt nu iets op te zijn bedacht, tenminste, als we het patent mogen geloven dat daarvoor is ingediend.

'Geen mensenwerk'

Wat in ieder geval duidelijk is, is dat Elon Musk niet gelooft in menselijke arbeid. Die studentenbaan kun je dus vergeten. Het schoonmaken met de hand zou volgens Musk "tijdrovend en arbeidsintensief" zijn, en wie wel eens grondig een auto heeft schoongemaakt, zal dit kunnen bevestigen. Oftewel, automatisering schiet weer te hulp, maar deze keer zonder spray cockpit en microvezeldoekjes - of toch zoiets.

De patentaanvraag laat in ieder geval zien hoe het zou moeten gaan werken. De technologie zou de auto's vrij moeten houden van ziekten en ziekteverwekkers door sensoren de staat van hygiëne te laten detecteren. Vervolgens wordt er op basis van die gegevens een soort schoonmaakplan opgesteld, waarbij de auto geheel of op selectieve plaatsen wordt schoongemaakt.

Maar, hoe dan?

Sommigen zullen nu misschien denken aan taferelen uit The Jetsons, maar die mensen moeten we teleurstellen. Geen armen uit de autodeuren dus (alhoewel...), maar een combinatie van infraroodstraling en UV-licht op specifieke golflengten. Daarnaast kan het systeem bepaalde regelingen gebruiken om de cabine-temperatuur te verhogen om zo bepaalde virussen te elimineren.

Ook zou het systeem blijkbaar zonlicht kunnen opvangen om de boel op een natuurlijke en effectieve manier te desinfecteren. Bovendien kan het systeem detecteren wanneer iemand niest en de adem van iemand naar buiten richten. En als dat nog niet werkt, dan kan de boordcomputer ook nog een desinfectiedamp over oppervlakken verspreiden. Met andere woorden: je kunt zonder schuldgevoel een zak chips opentrekken.

Maar wat als...?

Je zult inmiddels vast al een paar scenario's hebben bedacht waar een beetje zonlicht of frisse lucht niet veel aan gaat veranderen. Als je wel eens bent uitgeweest en tijdens je taxirit moest vragen of het raampje open kan, weet je waar we het over hebben. Hoe dan ook, ook aan die ernstigere gevallen is gedacht.

Wanneer de robotaxi zichzelf niet kan schoonmaken, rijdt deze automatisch naar een speciale robotaxi-halte, waar service-robots de arme taxi te hulp schieten. Nu komen er dus wel robotarmen aan te pas, die naast infraroodlicht ook daadwerkelijk stoomsanitatie en contactverwarming kunnen toepassen.

En met welke sensoren?

Voor wie het nog altijd niet gelooft, komt de patentaanvraag met een hele reeks aan sensoren die het plaatje compleet moeten maken. Onderstaande sensoren zouden in ieder geval betrokken zijn bij het vaststellen van een situatie die hygiënische aandacht nodig heeft: 

- Visuele sensoren
- Akoestische sensoren
- Thermische sensoren
- Gewichtsensoren
- Druksensoren
- Capacitieve sensoren
- Radiofrequentiesensoren (om ademhaling, hartslagen, enz. van het menselijk lichaam te detecteren)
- Lasersensoren
- Vochtigheidssensoren
- Gassensoren

Niet te enthousiast

Wie van bovenstaande indruk enthousiast is geworden: probeer deze te temperen. Laten we nog eens benadrukken dat dergelijke patenten in de praktijk niet gebruikt hoeven te worden, en zeker in het geval van Elon Musk mag je bovenstaande ideeën voorlopig even vergeten. Maar, wie weet komt er een dag dat dergelijke infrastructuur niet meer valt weg te denken in ons straatbeeld, vergelijkbaar met tankstations.

En misschien is het hele idee van een auto bezitten tegen die tijd ook wel achterhaald, en willen mensen liever gewoon een abonnement van een paar tientjes per maand voor woon-werkverkeer en een paar uitstapjes naar opa en oma. Het zou niet alleen financieel gunstiger zijn, maar ook minder gedoe met parkeren. En precies dat gemak, daar wilt Elon Musk maar al te graag op inspelen.

Lees meer nieuws over elektrische auto's en mis niets met onze nieuwsbrief,