©Canva

EU vraagt Amazon om informatie over algoritme dat producten aanbeveelt

EU vraagt Amazon om informatie over algoritme dat producten aanbeveelt

7 juli om 20:00

Bijna alle webwinkels hebben het tegenwoordig: “Als je dit kocht, dan vind je wellicht ook dit leuk”. Dit soort aanbevelingen worden gedaan door algoritmes, maar helemaal eerlijk werken die niet altijd. De EU lijkt Amazon ervan te verdenken onrechtmatige algoritmes te gebruiken: het heeft om meer informatie gevraagd.

De EU heeft Amazon een verzoek om informatie gestuurd aangaande zijn digitale diensten, met de nadruk op de transparantie rondom advertenties en de aanbevelingssystemen. In november werd Amazon ook al gevraagd meer informatie te overleggen, waarbij het toen vooral om risicobeoordelingen ging, die moeten helpen om het verspreiden van illegale producten tegen te gaan. Die risicobeoordelingen zijn een derde factor waar de EU ook nu vragen over stelt.

Digital Services Act van de EU

De onderzoeken van de EU hebben alles te maken met de Digital Services Act, die van platforms vereist dat ze zich aan de regels houden. Als we over deze digitale dienstenwetgeving schrijven, dan is dat meestal vanuit het oogpunt van contentmoderatie, maar ook online marktplaatsen moeten zich aan diverse regels houden. Amazon is een grote vis en moet daarom extra transparant zijn. Om die transparantie vraagt de EU nu. 

Mocht het tot een formeel onderzoek komen en Amazon blijkt zich niet aan de regels te houden, dan hangt hier mogelijk een enorm hoge boete aan. 6 procent van de wereldwijde jaaromzet. Voor één van de grootste bedrijven ter wereld, Amazon, geldt dat de jaaromzet in 2023 574,8 miljard dollar was, dus dat kan op tientallen miljarden uitlopen. De EU vindt het onder andere belangrijk dat gebruikers opties hebben om af te kunnen zien van profilering voor aanbevelingssystemen. Als het gaat om het algoritme dat producten aanbeveelt, dan wil de EU weten of de platformervaring van gebruikers niet enorm wordt beïnvloed door te bepalen welke inhoud en producten ze te zien krijgen. Amazon heeft tot 26 juli de tijd om met de informatie te komen. 

Meer over de Digital Services Act en abonneer je op onze nieuwsbrief.