Studie: Uitgebreide rij-assistentiesystemen zorgen niet per se voor minder ongelukken

©Canva

Studie: Uitgebreide rij-assistentiesystemen zorgen niet per se voor minder ongeluk
14 juli om 16:00

Rij-assistentie is in steeds meer auto’s aanwezig, maar een studie toont aan dat het niet altijd de veiligere optie is. De software waarmee je auto automatisch in de juiste rijbaan wordt gestuurd, zou goed zijn, maar systemen als BMW’s Driving Assistant Plus zorgt niet voor lagere ongevallencijfers dan wanneer je met alleen rijbaanasssistentie aan rijdt.

De studie werd verricht door Insurance Institute for Highway Safety samen met de Highway Loss Data Institute. Er werd wel gekeken naar wat oudere rijsystemen, namelijk die van Nissan Rogue ui 2017 tot en met 2019 en BMW’s met Driving Assistant Plus uit 2013 tot en met 2017. Toch is één van de conclusies wel interessant. 

BMW Driving Assistant Plus

De onderzoekers schrijven: “Uitrusting met BMW's Driving Assistant Plus werd niet geassocieerd met significant lagere ongevallencijfers dan uitrusting met rijbaanassistentie alleen. Nissan Rogues met ProPILOT Assist hadden minder ongevallen op wegen met beperkte toegang dan Nissan Rogues met rijbaanasstistentie of automatisch noodremmen alleen, maar deze effecten bleven bestaan op wegen met snelheidslimieten van minder dan 50 kilometer per uur.” Hierdoor ontstaat de vraag of ProPILOT Assist, het systeem van Nissan, wel bijdraagt aan lagere ongevalspercentages. Het kan op woonwegen vaak niet worden geactiveerd. Een uitgebreid rij-assistentiesysteem moet hierdoor meer worden gezien als een systeem dat voor comfort is, in plaats van een veiligheidssysteem.

BMW’s met een waarschuwing wanneer de auto uit de rijbaan gaat zouden wel zorgen voor minder van dit type crashes wanneer het daglicht is. Ook zorgt het uitgebreidere systeem in de Nissan Rogue ervoor dat het aantal kop-staartbotsingen flink afneemt. Dit zou echter ook kunnen komen door betere koplampen, die tegenwoordig door de Amerikaanse tak van Rijkswaterstaat worden verplicht gesteld aan auto’s die een zogeheten ‘Top Safety Pick’-stempel willen krijgen. 

Comfort of veiligheid?

De Amerikaanse Rijkswaterstaat, IIHS schrijft: “Slechts 6 procent van de door de politie gerapporteerde ongevallen in de VS waren zijwaartse botsingen in dezelfde richting als gevolg van het onbedoeld verlaten van de rijstrook, of kop-staartbotsingen, die plaatsvonden op interstate highways. Aangezien er geen duidelijk bewijs is dat gedeeltelijke automatisering ongevallen voorkomt, moeten gebruikers en regelgevers het niet verwarren met een veiligheidsvoorziening.”

 Lees meer over veiligheid en abonneer je op onze nieuwsbrief.