Duurtest BYD Seal: kan hij de Tesla Model 3 aan?
Onze autotester Rutger test op veler verzoek een BYD. De Seal is een Model 3 concurrent op papier. Hoe zit dat in de praktijk?
Iedereen koopt een auto met zijn eigen voorwaarden voorop. Een stoer logo op de neus, zoveel mogelijk ruimte voor je geld, iets anders dan anderen of juist hetzelfde als je idool. Een Tesla Model 3 is terecht al jaren een hele populaire keuze. Maar daardoor ook een beetje saai en voor de hand liggend. De BYD Seal lijkt op papier en als je er naar kijkt een regelrechte concurrent. Is hij dat ook?
Prijs en uitrusting
De Tesla Model 3 begint bij 43.490 euro en daarvoor heb je zo’n 415 kilometer reëel bereik. De BYD Seal kost 2500 euro meer en geeft zo’n 480 kilometer bereik. Beide zijn ze standaard behoorlijk rijk uitgerust, inclusief verwarmde en geventileerde stoelen. Maar de Tesla wint het met een schermpje achterin, waarop de achterpassagiers Netflix kunnen kijken tijdens het rijden. Het interieur van de BYD is meer klassiek chique, terwijl de Tesla moderner oogt. De software-interface van de Tesla oogt ook bij de tijd, terwijl de grote ronde knoppen in het scherm van de BYD mij WinAmp-vibes geven.
Uiterlijk
De BYD Seal lijkt minder op een Tesla Model 3 dan een Tesla Model 3. Dat is op zich al winst. Niet omdat de Model 3 lelijk is, maar omdat er zo verschrikkelijk veel van rondrijden. De neus is een beetje Porsche Taycan-geïnspireerd. De kont is origineel en de zijkant is beschaafd, op de kunststof BYD design-badge na die prominent achter het voorwiel zit. Het is een fraaie auto om te zien wat mij betreft, al mist hij een beetje een eigen smoel.
Rijhulpsystemen
Tesla liep lang op de rest voor als het ging om rijhulpsystemen. De “Autopilot” van het merk was jaren de benchmark. Inmiddels zijn er systemen die bijna net zo ambitieus zijn, maar ook stabieler. De BYD Seal is (zeker voor een Chinese auto) spaarzaam met de piepjes en waarschuwingen. Het verplichte snelheidsalarm zet ik uit, de rest kan aanblijven. De lane assist zit niet op het niveau van Volvo of BMW en soms is onduidelijk of het aan- of uitstaat. Moet je gokken of je mee moet sturen of niet. Maar rare schrikreacties zoals de Tesla soms heeft, heb ik in de Seal nog niet meegemaakt. Klein voordeel voor de BYD dus.
Software
Verpletterende overwinning voor Tesla. Het systeem van de BYD is tot nog toe buggy geweest, heeft rare vertaalfouten, is niet fraai vormgegeven en niet op alle vlakken logisch. Ik heb nu na een week eindelijk Spotify ingelogd gekregen, maar DAB valt nog steeds regelmatig uit. De interface vereist veel scrollen in relatie tot het formaat van het scherm. CarPlay is gelukkig mogelijk en voor mensen met slecht zicht: het wordt op volledig scherm getoond en dat is ENORM.
Rijbereik en laden
De BYD heeft een aanzienlijk grotere accu (82,5 kWh versus 57,5 kWh) dan de Tesla Model 3, maar is ook minder zuinig. Hij verbruikt zo’n 17,2 kWh per 100 kilometer. De Tesla heeft maar 13,9 kWh nodig om dezelfde afstand af te leggen. Laden gaat met een piek van 150 kW versus 170 kW bij de Tesla.
Conclusie
Wie origineel wil zijn en de Model 3 wil laten staan, doet daar een paar offers voor en wint ook een beetje. Allereerste de originaliteitsprijs, maar ook wat rijbereik en rustiger rijhulpsystemen. Maar de navigatie langs de laadpalen zoals Tesla die biedt ontbreekt en de software is minder indrukwekkend. Wat zou jij kiezen als het tussen deze twee ging?
Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.