© Ray-Ban

Gaat ook Google een slimme bril van Ray-Ban uitbrengen?

Gaat ook Google een slimme bril van Ray-Ban uitbrengen?

20 juli om 16:00

Google heeft het moederbedrijf van Ray-Ban, EssilorLuxottica, benaderd om een slimme Ray-Ban-bril uit te brengen die zou draaien op Gemini, de chatbot van Google. De kans dat EssilorLuxottica hierop ingaat, is echter klein, aangezien het bedrijf al nauw samenwerkt met Meta.

Meta bracht in september vorig jaar een tweede versie uit van zijn slimme Ray-Ban-bril. Sindsdien is de samenwerking van de twee bedrijven enkel nauwer geworden. Volgens de krant Financial Times onderhandelt Meta met EssilorLuxottica om vijf procent van het bedrijf over te nemen.

Desalniettemin hoopt Google om Ray-Ban te overtuigen om Meta te dumpen. Dat bericht The Verge, dat met bronnen met kennis van de onderhandelingen sprak. Google wil een eigen Ray-Ban-bril uitbrengen. Die zou werken met Gemini, de AI-assistent van Google.

Kleine kans 

De bronnen waarnee The Verge sprak, zeggen echter dat het zeer onwaarschijnlijk is dat Google erin zal slagen om EssilorLuxottica te overtuigen. De kans is volgens hen zeer groot dat de investering van Meta zal doorgaan. 

Google heeft in het verleden al samengewerkt met Luxottica (voordat het fuseerde met Essilor). Het brillenbedrijf heeft frames ontworpen voor de Google Glass. Die slimme bril bracht Google in 2013 uit als prototype. Google Glass flopte echter en de originele versie werd in 2015 van de markt gehaald. Het bedrijf probeerde nog om versies voor bedrijven te ontwikkelen, maar in 2023 stopte het ook daar mee. 

Mis niks, volg ons WhatsApp-kanaal of abonneer je op de Bright Daily nieuwsbrief.