Nederlandse fietsen komen amper nog uit Nederland
Gewone, Hollandse fietsen verdwijnen sowieso bij Batavus en Sparta, waar deze zomer de laatste Nederlandse fietsen worden gemaakt. Daarna is het over bij die merken en daarin zijn ze niet alleen.
NOS meldt dat de fietsenproductie steeds vaker uit Nederland verdwijnt en wordt verplaatst naar andere landen. Voor e-bikes zien we inderdaad dat veel uit China afkomstig is, maar ook voor ouderwetse stalen ros zonder elektra is Nederland allang niet meer dé plek voor productie. Het moederbedrijf van Sparta en Batavus verhuist de productie naar Hongarij en Turkije. Er worden nog wel wat fietsen in Nederland gemaakt, maar dat worden technisch hoogstaande fietsen die niet op de twee productielocaties, maar in slechts één fietsfabriek worden gemaakt. Die fabriek is in Heereveen en met het samengaan van de productielocaties gaat gepaard met het verlies van 150 banen. Niet alleen verdrietig voor mensen die hun baan verliezen, maar ook het einde van een tijdperk. De merken worden nu helemaal niet meer gemaakt in ons land.
Nederlandse fietsen
Niet alleen voor mensen die voor deze merken werken. Het is om van grotere betekenis, want het waren Nederlandse fietsenproducenten die in de Eerste Wereldoorlog voor vervoer zorgden: fietsen importeren was op dat moment ondenkbaar. Hoewel je zou denken dat als je de Eerste Wereldoorlog floreert, je de coronatijd ook wel aan moet kunnen, blijkt dat toch anders te zijn. Dat is vooral door e-bikes een uitdaging. Ook Accell heeft problemen en wordt overgenomen door een Amerikaans bedrijf. Reorganisaties volgen. Onderdelen komen steeds meer uit het buitenland, maar waar het assembleren eerder nog wel in ons land gebeurde, wordt ook dat steeds vaker in het buitenland gedaan.
Het is dus een zeldzaamheid dat je straks een echte Nederlandse fiets hebt, al zijn we een fietsland pur sang. Het is nu eenmaal goedkoper en efficiënter om de fabricage in een ander land te laten plaatsvinden. Eerder schreven we al over de e-bikes van deze merken.