Ex-medewerker: 'Dit is wat er misging met vliegtuig Boeing 737 Max'
“Het was een haastklus toen de Boeing 737 Max werd ontworpen,” zegt iemand die manager was in de Boeing-fabriek. De neus duwde naar beneden waardoor 737 Max-vliegtuigen van Boeing levensgevaarlijk en onbetrouwbaar bleken te zijn. Dit is wat er volgens hem destijds misging.
Ed Pierson was senior manager in de fabriek waar deze toestellen werden gebouwd. In januari 2016 werd de Max voor het eerst gepresenteerd en het was een grote happening. Het was het eerste nieuwe vliegtuig uit Boeings tweede eeuw. In 2017 werd het eerste vliegtuig afgeleverd bij de klanten en anderhalf jaar later was het eerste dodelijke ongeluk van het toestel een feit. Een Lion Air-vlucht vanuit Jakarta stortte kort na vertrek neer in de zee. Boeing stelde toen dat het een fout van de piloot was. Een paar maanden later gebeurde ongeveer hetzelfde met een vlucht van Ethiopian Airlines. In totaal waren er al 346 mensen overleden.
Boeing 737 Max
Dat kon geen toeval zijn. Al gauw bleek dat er iets schortte aan het Maneuvering Characteristics Augmentation System, dat zorgde dat de neus van het vliegtuig iets naar beneden werd getrokken. Dat schijnt een nodige toepassing te zijn geweest, omdat dit vliegtuig zwaardere motoren heeft die hoger zitten en daardoor de neus juist omhoog neigen te duwen. Op papier een goede oplossing, in de praktijk was het systeem gebaseerd op één sensor en als die het liet afweten, dan kon het systeem juist zorgen dat het vliegtuig niet meer omhoog wilde gaan.
Het nieuws rondom de 737 Max kwam in een stroomversnelling na die tweede crash en de vliegtuigen werden op de grond gehouden. In een interview met Interesting Engineering zegt Pierson erover: “Er is een goed gedocumenteerde lijst met problemen. Het begon met het voorontwerp van het vliegtuig, helemaal via de ontwerpontwikkeling, de productie van het vliegtuig en nu naar de exploitatie. Er zijn herhaaldelijk voorbeelden geweest van overhaast werk en kortere wegen kiezen, allemaal in een poging om de vliegtuigen zo snel mogelijk de deur uit te krijgen zodat het bedrijf geld kan verdienen." Zeker omdat ondertussen Airbus en de Neo-vliegtuigen het goed deden, dus voelde Boeing de hete adem in de nek.
Technische normen
Pierson: “Ze monteerden de motoren en pasten het vliegtuig een paar keer aan. Daar zijn ze doorheen gekomen, ook al duurde het jaren. Als je met de mensen praat die betrokken waren bij de certificering, zullen ze zeggen: 'nou, het heeft vijf jaar geduurd'. Het duurde meer dan tien jaar om de motor te ontwerpen en te ontwikkelen en hij voldoet nog steeds niet aan de technische normen.” In 2021 mochten de vliegtuigen uiteindelijk toch weer worden gebruikt.
Een ander probleem dat Pierson aankaart, is dat in de Verenigde Staten niet altijd door elke luchtvaartmaatschappij rapportages stuurt over de prestaties van de vliegtuigen. Het kleinere Alaska Airlines doet dat wel, maar Southwest Airlines dat veel meer Max-vliegtuigen heeft, doet het niet. Er zijn dus grote verschillen in data. Tegelijkertijd is er de kant van Boeing: dat zei in januari tegen CNBC dat het wil zorgen dat dit nooit meer gebeurt: “We zullen overal rond de MAX kijken, rond de Spirit-fabrieken, onze eigen fabrieken, onze inspectieprocessen, en we zullen ervoor zorgen dat we stappen ondernemen om ervoor te zorgen dat het nooit, nooit meer kan gebeuren." Er is ook wel wat verandert bij de autoriteiten, namelijk dat zij strikter monitoren om potentiële problemen sneller op te sporen.
Vliegen
Ga je deze zomer met het vliegtuig op vakantie, dan heb je kans dat je in een Boeing 737 Max terechtkomt, want onder andere Tui vliegt ermee. Een controversieel vliegtuig omdat er problemen mee waren, maar die zijn nu al jaren op het vizier van Boeing en instanties eromheen. Het toestel heeft zijn certificering terug aan de hand van checks door luchtvaarveiligheidsinstanties.
Blijf op de hoogte met onze app.