Logitech stelt consument gerust: 'Forever Mouse met abonnement was maar een idee'
De gouden regel wanneer je praat met een ervaren journalist van een groot platform, denk na voordat je wat zegt. De Nederlandse Hanneke Faber, topvrouw van Logitech, zal deze regel nooit meer vergeten. Zij is nu het middelpunt van een communicatiecrisis rond het bedrijf.
Logitech-ceo Hanneke Faber ging vorige week in gesprek met hoofdredacteur Nilay Patel van The Verge. Hierbij kwam het idee van een 'Forever Mouse' aan de orde. Een muis die je één keer koopt en daarna elke keer kan updaten. Patel liet gelijk al blijken dat hij het idee niet zag zitten, Faber deed voorkomen of dit een product was waar daadwerkelijk aan gewerkt werd. Hier lees je wat er precies werd gezegd.
Het is komkommertijd, er is weinig nieuws en we hebben tijd om overal een punt van te maken. Het feit dat Logitech met zoveel vertrouwen over de 'Forever Mouse' sprak, zorgde voor nogal wat opschudding online. Het idee dat je een abonnement moest nemen op je muis ging er bij heel veel mensen niet in.
'Het was maar een idee'
Logitech zegt nu in een verklaring dat dit businessmodel maar een idee was, zoals er zoveel zijn. Ter verdediging van Faber: dat was ook exact wat ze zei. Het was een idee uit een van de innovatiecentra, alleen werd het opgepakt alsof dit idee al bijna werkelijkheid was.
The Verge noemt de huidige 'abonnementsmoeheid' bij veel consumenten als de katalysator van het gerucht. Bedrijven zoeken naar modellen waarmee (meer) geld verdiend kan worden. Alleen de consument heeft het wel een beetje gehad met al die abonnementen. Te veel producten worden verkocht met een abonnement, die elk jaar duurder worden, en er lijkt een limiet te zijn bereikt.
Lees meer nieuws over de muis en mis niets met onze nieuwsbrief.