Leraren zijn bang dat leerlingen niet meer kritisch denken door AI

©Canva

Leraren zijn bang dat leerlingen niet meer kritisch denken door AI
18 augustus om 10:05

Het gebruik van generatieve AI op scholen kan een voordeel bieden, omdat het kinderen klaarstoomt voor de toekomst. Echter, leraren zijn bang dat het slechte invloed heeft op het kritisch denken van leerlingen.

Een lerares uit North-Carolina spreekt zich hierover uit in The New York Times. In haar staat is een overwegingendocument gemaakt door de overheid over generatieve AI op scholen. Leerlingen moesten van haar profeten onderzoeken, maar leerlingen leverden werk in waarin bijvoorbeeld stond dat Mozes chocoladevlekken uit t-shirts kon halen. Kinderen vragen zich niet af of de AI het bij het rechte eind heeft en kunnen dat qua context ook niet goed herkennen, want ze hebben de achtergrond niet.

AI in de klas

Het blijft niet bij dit voorbeeld alleen. Meer leraren zien de problemen die AI kan geven. Het kan handig zijn als je snel een citaat wil toevoegen of wil programmeren, maar het kan tegelijkertijd funest zijn voor kritisch denken. Volgens leraren is dat vooral wanneer leerlingen generatieve AI zoals ChatGPT gebruiken om te brainstormen en schrijven. Daarnaast is het sowieso geen goed idee om AI het huiswerk te laten doen en zo je weg door school heen vals te spelen.

Daarnaast zijn er leraren die zich zorgen maken over hard werken, wat leerlingen minder lijken te kennen. Ze geven eerder op, stelt een leraar uit Californië. “Vroeger worstelde een student dagenlang met een concept, maar nu geven ze sneller op en laten ze het AI oplossen, of een vriend. 

Richtlijnen

In Nederland zijn er ook veel discussies gaande over AI in de klas. Trouw schreef in januari nog over hoe AI de kansenongelijkheid in de klas kan vergroten. Ook op Europees niveau wordt hierover gesproken en zijn er richtlijnen gemaakt. Het valt nog te bezien wat de invloed van AI op de lange termijn is en vooral op het kritisch denkniveau van studenten.

Download de Bright-app om op de hoogte te blijven.