Smart onthult #5, een opvallende, eigenzinnige EV en de grootste Smart ooit

©Smart

Smart onthult #5, een opvallende, eigenzinnige EV en de grootste Smart ooit
28 augustus om 16:53

De dagen dat je een Smart dwars tegen de stoeprand kon parkeren liggen ver achter ons. Met de #5 onthult Smart zijn grootste auto tot nu toe, een heuse compacte SUV die qua eigenzinnigheid prima aansluit op de andere hashtags.

Smart weet zich al een poosje te onderscheiden met zijn hasthtag-auto's. De #1 en #3 wisten ons te charmeren: rijden lekker sportief, zitten comfortabel en hebben een ontwerp dat opvalt zonder te schreeuwen. Dat geldt ook voor de nieuwste telg in de hashtag-reeks, de #5. Deze grootste Smart ooit is een mid-size SUV, en zoals het dat genre betaamt is deze Smart wat hoekiger dan zijn andere familielieden. Ook deze is weer ontworpen door Mercedes en ontwikkeld door het Chinese Geely.

En naast de grootste is dit ook de meest veelzijdige Smart ooit, aldus de automaker. SUV gaat verder dan uiterlijk alleen, je kan deze Smart #5 ook echt buiten de gebaande paden en onverharde wegen sturen. Die eigenschap kun je weer verder onderstrepen met allemaal avontuurlijke opties als je wil: een dagdrager, treeplanken en een dakladdertje, extra bodembescherming en meer. Binnenin is het dashboard voorzien van enorme schermen en kleurverlichte details.

Veel ruimte, nog meer power

De ruim 4,7 meter lange Smart #5 belooft heel veel ruimte: 34 opbergplaatsen waaronder een ruime frunk met 72 liter opbergruimte en een kofferbak met 1.530 liter ruimte. En dat alles wordt voortbewogen door ook best wat pk's, al zegt Smart nog niet welke uitvoeringen naar Europa komen. In China is de #5 er al, en daar is 'ie er in drie uitvoeringen: een achterwielaangedreven versie met 340 pk, eentje met een 363 pk achterwielmotor en 224 pk op de voor-as . Die 224 pk heeft het sterkste model ook, maar die heeft zelfs 421 pk op de achter-as.

Dat wordt allemaal gevoed door een forse 100 kWh-accu, die in een kwartier van 10 naar 80 procent kan laden. Het WLTP-bereik is nog niet bekend, het minder accurate en vaak te ruime CLTC-bereik komt op 740 kilometer. De wagen wordt begin volgend jaar verwacht.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.