Fatbike-verkoper La Souris roept makkelijk op te voeren fatbikes terug
Winkelketen La Souris roept duizenden fatbikes terug die te makkelijk op te voeren zijn, door iets in de boordcomputer aan te passen. Met een update moet dat opvoeren moeilijker of onmogelijk worden gemaakt.
Bij La Souris werden onlangs honderden fatbikes in beslag genomen door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). De winkel is nu een terugroepactie gestart voor een ander type fatbike: de populaire maar omstreden V20. Die fiets wordt onder allerlei merknamen verkocht en heeft een te groot vermogen en makkelijk te omzeilen snelheidsbegrenzing. Daarom kunnen zulke fietsen in de praktijk zeer makkelijk worden 'opgevoerd', zodat ze tegen ruim 40 kilometer per uur kunnen rijen.
In Nederland zouden naar schatting inmiddels 30.000 van zulk soort fietsen rondrijden, meldt De Telegraaf. Enkele duizenden zouden zijn verkocht door La Souris, dat nu een paar maanden de tijd zal nemen om die exemplaren te updaten. Klanten kunnen de fiets naar de winkel brengen om die te laten updaten. Daarna moet de snelheidsgrens op 25 kilometer liggen. Als alle zelfverkochte fietsen zijn geüpdate, wil La Souris ook mensen helpen die hun V20 elders hebben gekocht.
Is dat wel genoeg?
Het is de vraag of een update genoeg is om de fietsen legaal te maken. Specifiek deze V20 is vaker in het nieuws gekomen, juist omdat de fiets een te hoog vermogen zou hebben. Dan zou het niet uitmaken of dat vermogen aangesproken wordt: zulke fietsen zouden sowieso niet verkocht mogen worden in Nederland.
De stap van La Souris komt in roerige tijden voor de fatbike. Dit weekend werd duidelijk dat een Kamermeerderheid een leeftijdsgrens wil invoeren voor fatbikes. Hoe dat in de praktijk moet werken is nog niet duidelijk, aangezien er (nog) geen wettelijk vastgelegd verschil is tussen fatbikes en alle andere e-bikes. Een fatbike is dus gewoon een e-bike, waarmee een leeftijdsgrens voor fatbikes dus voor alle elektrische fietsen zou gelden.
Fatbike-makers willen ook leeftijdsgrens
Niels Willems, fatbikefabrikant en initiatiefnemer van het Convenant Veilige Fatbikes, wil een minimumleeftijd mits die wel voor alle e-bikes geldt. “Anders zul je zien dat je het probleem verplaatst. Fatbikes zijn namelijk geen losse categorie, maar gewone e-bikes”, zegt hij tegen het ANP. De groep fabrikanten vindt een minimumleeftijd van 12 jaar een “no-brainer”, zegt Willems. “Een boel kinderen gebruiken de fatbike om tien of vijftien kilometer naar school te fietsen. Als de leeftijdsgrens hoger is dan 12 jaar, laat je ook goedwillenden lijden onder de kwaadwillenden.”
Een leeftijdsgrens vanaf 16 jaar, waar BBB-partijleider Caroline van der Plas voorstander van is, zouden de fabrikanten volgens Willems ook prima vinden. “Maar mensen moeten snappen dat je dan ook scholieren geen mogelijkheid meer biedt om naar school te fietsen.” Bovendien zou je met zo'n grens dus waarschijnlijk alle e-bikes raken, ook modellen zonder dikke banden.
Willems, zelf medeoprichter van fatbikefabrikant Brekr, is niet bang voor dalende verkopen bij een leeftijdsgrens. “Wij maken mooie, legale producten die iets duurder zijn dan waar jongere kinderen massaal op springen.” Hij denkt zelfs dat het imago van fatbikes kan profiteren van de leeftijdsgrens, omdat dan vermoedelijk het aantal incidenten zal afnemen.
Meer fatbikes en mis niets met onze Bright-app.