Fatbike aan banden: Kamer wil leeftijdsgrens en helmplicht
De Tweede Kamer wil de overlast van fatbikes bestrijden door een leeftijdsgrens van 14 jaar in te voeren, samen met een helmplicht. De VVD en NSC gaan volgende week de motie indienen tijdens een debat over verkeersveiligheid. Coalitiepartner PVV heeft al gezegd het voorstel te steunen. Daardoor kan er een meerderheid ontstaan om het plan aan te nemen.
Het aantal ongevallen veroorzaakt door fatbikes is de laatste jaren sterk gegroeid en ook 2024 lijkt het record te breken. De fiets is populair onder kinderen en kan erg makkelijk opgevoerd worden, wat dan ook op grote schaal gebeurt. Omdat de fiets opgevoerd harder dan 25 km/u gaat, lijkt hij meer op een speed pedelec of een bromfiets. Daarom willen partijen in de Kamer dat er snel een leeftijdsgrens komt en een helmplicht.
Minister van Infrastructuur, Barry Madlener (PVV), voelde eerder nog niet zoveel voor handhaving. Hij is bang dat de wetgeving dan voor alle elektrische fietsen moet gaan gelden, omdat er niet genoeg onderscheid is tussen fatbikes en andere modellen. Bovendien wil hij geen “dikkebandenpolitie” gaan instellen.
Hoe herken je een fatbike?
Volgens de VVD en NSC zijn er wel genoeg herkenningspunten voor fatbikes, naast de dikke banden. Zo zijn fatbikes zwaarder dan andere elektrische fietsen en hebben ze geen verstelbare zadels. In het voorstel dat de partijen gaan presenteren, komen nog meer criteria te staan. De PVV heeft eerder al aangegeven dat ze het plan willen steunen en daarna is partijgenoot Madlener ook gedraaid.
Overigens was het plan om de leeftijdsgrens op 12 jaar te zetten, maar dat is juridisch heel moeilijk. Pas vanaf 14 jaar moet iemand in Nederland zich kunnen identificeren en de politie moet ook een goede reden hebben om dat te vragen.
Lees meer over fatbikes en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.