Nederlandse overheidssites voldoen vaker aan de toegankelijkheidseisen
Overheidswebsite voldoen vaker aan de toegankelijkheidseisen. Dat is erg positief, maar nog steeds voldoen maar weinig websites aan deze eisen om de websites beter benaderbaar te maken voor mensen die leven met een lichamelijke of geestelijke uitdaging.
Overheidswebsites scoren doorgaans niet heel goed op de graadmeter voor toegankelijkheid. Als je een visuele uitdaging hebt, dan zijn deze websites vaak een web van warrigheid en mis je belangrijke informatie. In de Jaarmonitor Digitale Toegankelijkheid van het Ministerie van Binnenlandse Zaken is te zien dat van de 8874 overheidswebsites slechts 521 stuks aan alle toegankelijkheidseisen voldoet. Dat is achttien procent meer dan in 2023.
Overheidswebsites niet heel toegankelijk
Het aantal websites dat slechts aan de minimale eisen voldoet is 3423 en dat betekent dat 39 procent eraan voldoet. Minder dan de helft dus. Dat betekent dat veel mensen met bijvoorbeeld een visuele uitdaging, en dat zijn er 300.000 in Nederland, niet goed terechtkunnen bij de overheid, die wel van burgers verwacht dat ze steeds meer zaken digitaal regelen. De Oogvereniging reageert op de cijfers: “De eindgebruiker met een visuele beperking loopt nog steeds tegen ontoegankelijkheid van belangrijke overheidsvoorzieningen aan. Zoals de vindbaarheid van informatie en de volledige toegankelijkheid daarvan.“
Het meten van de toegankelijkheid van overheidswebsites gaat met statussen tussen de A en E. Een topsite heeft status A: die voldoet aan alle toegankelijkheidseisen. Een site waarbij nog niet alle eisen zijn behaald is B en waar bekend is wat er moet worden verbeterd. C betekent dat er binnen zes maanden zo’n onderzoek staat gepland en D is heel slecht: die sites hebben nog geen onderzoek gepland. E is het allerslechtst: daar is alleen maar bekend wie er verantwoordelijk voor zou zijn.
Samenwerkingsverbanden
521 sites hebben status A, 2181 status B en C zijn er 721. Echter zijn het er niet zoveel in C omdat websites automatisch de D-status krijgen als de C-status langer dan een half jaar hetzelfde is gebleven. De overheid schrijft: “De algemene cijfers geven een goed beeld van de grote ontwikkelingen van digitale toegankelijkheid bij de Nederlandse overheid. In de jaarmonitor hebben we ook gekeken naar het verloop bij verschillende soorten overheidsorganisaties. Die kunnen onderling afwijken doordat de uitgangspunten of onderlinge afspraken soms anders zijn. Zo ontstaan bij gemeenten steeds vaker lokale samenwerkingsverbanden om kennis uit te wisselen. Waterschappen werken samen om gezamenlijk in te kopen of op te leiden. Provincies met een projectleider voor digitale toegankelijkheid boeken betere resultaten op het gebied van toegankelijkheid.“
Meer samenwerking is goed, maar er mag ook wel wat meer haast worden gemaakt om te zorgen dat iedereen goed overweg kan met de belangrijke websites van de overheid.