©ILT

Sinds juli al 16.500 illegale fatbikes in beslag genomen door inspectie

Sinds juli al 16.500 illegale fatbikes in beslag genomen door inspectie

12 september om 12:16

Sinds de eerste inbeslagname in juli is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verder gegaan met beslag leggen op illegale fatbikes. De teller staat nu op ruim 16.500 fatbikes.

De illegale fatbikes zijn afkomstig van meerdere Chinese fabrikanten, meldt de ILT. De inspectie heeft de invoer van de fatbikes in de Rotterdamse haven tegengehouden. Volgens de inspectie gaat het om ongekeurde elektrische bromfietsen met het uiterlijk van een fatbike, die als elektrische fietsen te koop (zouden) worden aangeboden.

Dat is namelijk het probleem met de illegale fatbikes: ze kunnen veel sneller dan de toegestane maximumsnelheid van 25 kilometer per uur, omdat ze fors meer vermogen hebben dan toegestaan. Zelfs al wordt dat vermogen begrensd, blijft het voertuig een illegale, ongekeurde elektrische bromfiets. In de praktijk is de begrenzing op zulke fietsen bovendien makkelijk uit te schakelen.

Naast de grote inbeslagname in de haven, heeft de ILT nog eens zo'n duizend van dit soort illegale fatbikes in beslag genomen hij distributiecentra van een Nederlandse aanbieder. Deze hele inbeslagname is onderdeel van dezelfde zaak die in juli begon met de beslaglegging op 3500 fatbikes.

Verboden maar ook écht gevaarlijk

De ILT waarschuwt opnieuw voor de gevaren van dit soort fatbikes. Los van de illegaliteit van het grote vermogen, zijn de frames en remmen van de illegale fatbikes ook nog eens niet getest op de hoge snelheden. Dat maakt de fatbikes nog veel gevaarlijker, zeker omdat het verschil met een legale, gekeurde fatbike moeilijk te zien is. Volgens de ILT kan je niet van jongeren en hun ouders verwachten dat zij het verschil zien tussen een elektrische fiets en een illegale bromfiets.

Die verantwoordelijkheid legt de ILT bij de sector. Te meer omdat het aantal illegale fatbikes dat wordt verkocht via officiële handel de afgelopen tijd is gegroeid, stelt de inspectie. "De ILT vindt het van maatschappelijk belang dat deze illegale bromfietsen zo snel mogelijk uit ons straatbeeld verdwijnen. En dat begint door de verkoop ervan via de officiële handelskanalen een halt toe te roepen", aldus de inspectie.

Tweede Kamer en minister steggelen over oplossing

De cijfers worden bekend na een stroef debat woensdagavond, tussen de Tweede Kamer en verantwoordelijk minister Barry Madlener van Infrastructuur. Een meerderheid van de Kamer wil dat de minster een leeftijdsgrens van 14 jaar een helmplicht voor fatbikes instelt. De minister ziet daar weinig in: hij vreest een accuut kat-en-muisspel rond de definitie van een fatbike.

Bovendien zouden de maatregelen in de praktijk alle rijders van elektrische fietsen raken. Dat voorstel deed Madlener dan ook aan de Kamer: een leeftijdsgrens en helmplicht voor álle e-bikes is veel sneller te regelen dan alleen voor fatbikes. Er hoef geen wettelijke definitie van een fatbike gemaakt te worden en de handhaving is veel makkelijker – anders moet de politie voortaan met meetlatten gaan controleren.

VVD, NSC en PVV wezen dit voorstel echter af en blijven bij hun plan. Over twee weken wordt erover gestemd, en het lijkt erop dat het plan, ondanks de bezwaren van de minister, toch op een meerderheid kan rekenen. Madlener ziet de bui al hangen: "Ik heb grote bezwaren om een wet te maken die na een maand al niet meer effectief is", aldus de minister. Hij verwacht dat elke wettelijke definitie van een fatbike razendsnel omzeild wordt met dunnere banden, andere sturen en zadels en andere simpele aanpassingen.

Lees meer over fatbikes en mis niets met onze Bright-app.