©Kia

Meer details over nieuwe Kia EV3: slimmer remmen, laden en koelen

Meer details over nieuwe Kia EV3: slimmer remmen, laden en koelen

13 september om 11:08
Laatste update: 13 september om 10:07

De Kia EV3 is de nieuwste elektrische auto van Kia op een platform specifiek gemaakt voor elektrische auto's. Deze week onthulde Kia meer nieuwigheden.

Een van de primeurs van de Kia EV3 is de introductie van nieuwe remsystemen, ontwikkeld om het rijden efficiënter en comfortabeler te maken. Het i-Pedal-systeem maakt het mogelijk om vrijwel volledig met één pedaal te rijden, wat vooral in druk stadsverkeer of tijdens stop-and-go situaties een groot voordeel biedt. Bestuurders kunnen het regeneratieve remmen naar wens aanpassen, waarbij het systeem het gekozen niveau onthoudt voor toekomstige ritten.

i-Pedal 3.0 biedt vier verschillende remniveaus, variërend van volledige regeneratie voor gebruik in stadsverkeer tot lichtere niveaus voor lange snelwegritten. Zodat je niet schrikt als je je pedaal loslaat met 120 km/u. Het meest opvallende aan deze technologie is dat het nu ook achteruit kan worden gebruikt, wat uniek is voor de EV3.

Sneller laden en efficiënter rijden

Het Smart Regenerative System 3.0 gebruikt sensoren en verkeersinformatie om automatisch af te remmen wanneer nodig, zoals bij bochten of snelheidsverlagingen. Hierdoor kan de bestuurder zich concentreren op het rijden, terwijl het systeem zorgt voor een soepele, veilige en efficiënte rijervaring. In praktijk betekent het dat je in meer omstandigheden op de cruise control kan rijden.

De accu van de EV3 is met 81,4 kWh de grootste in zijn prijsklasse. Hij geeft een rijbereik tot maar liefst 605 km (afhankelijk van de uitvoering), maar laadt ook sneller op dankzij verbeterde thermische managementsystemen. De EV3 heeft geen 800 volt batterij, zoals de EV6, maar zal sneller kunnen laden dan de Kia Niro. 

De temperatuurmanagement van de batterij speelt ook een cruciale rol in de efficiëntie van de EV3. Het systeem maakt gebruik van een vloeistofkoeling en een mantelverwarmingssysteem om de batterij op de optimale temperatuur te houden, zelfs bij koud weer. Hierdoor kan de EV3 sneller worden opgeladen, en blijven de prestaties van de batterij onder uiteenlopende omstandigheden consistent.

Beter binnenklimaat, meer beenruimte

Ook nieuw is het zogenaamde THIN HVAC-systeem, dat zorgt voor een stabiel binnenklimaat, ongeacht de weersomstandigheden. Dit systeem is compacter dan traditionele verwarmings- en koelsystemen, waardoor passagiers op de voorstoel meer beenruimte hebben.

De EV3 heeft ook Vehicle-to-Load (V2L)-technologie aan boord. Zo kun je de batterij van de EV3 gebruiken om apparaten van stroom te voorzien, zelfs wanneer de auto off-grid is. Dit kan variëren van het opladen van een laptop tot een kop koffie zetten of een kleine koelkast gebruiken. Ideaal op de camping of voor de sportvissers onder ons.

De EV3 is verkrijgbaar in vijf verschillende uitvoeringen, met een vanafprijs van € 36.995. De auto wordt verwacht vanaf begin november.

Meer elektrisch rijden en mis niets met onze Bright-app.