VeiligheidNL: 'Geen helmplicht, liever meer bewustwording'

©Unsplash

VeiligheidNL wil geen helmplicht, maar communicatie
14 september om 10:00
Laatste update: 15 september om 11:15

De discussie rondom fatbikes en e-bikes draait voornamelijk om die minimumleeftijd, maar ook de helmplicht komt regelmatig voorbij als onderwerp. Het kenniscentrum voor letselpreventie VeiligheidNL ziet liever geen verplichting, maar een vrijwillige keuze voor de helm.

Martijntje Bakker, directeur bij kenniscentrum voor letselpreventie VeiligheidNL, zegt dat ze liever een leeftijdsgrens ziet voor de e-bike. Voor de helmplicht zou in Nederland weinig draagvlak zijn en het kenniscentrum ziet liever dat dit op andere manieren wordt gestimuleerd. Zo hebben mensen zelf de keuze om een helm te dragen, eventueel afhankelijk van hoe hard ze gaan.

Helm voorkomt ernstig hersenletsel

“Het is belangrijk om uit te leggen waarom het handig is om een helm te dragen, vooral bij jonge kinderen, ouderen en mensen op fietsen met een motor,” stelt ze tegen de Telegraaf. “De e-bike wordt niet veiliger door een helm, ongelukken gebeuren nog steeds, maar ernstig hoofd- en hersenletsel is er substantieel minder door.”

Volgens VeiligheidNL is de kans op ernstig hoofd- en hersenletsel met een fietshelm op 60 procent minder groot. “Bij een ongeval op een e-bike of fatbike, dan krijg je een breuk en dat is wel te repareren. Maar hoofd en hersenletsel is ingewikkelder: hersenletsel zelfs onomkeerbaar.” 

Toename in ernstige fietsongevallen

De non-profitorganisatie ziet een enorme toename in het aantal fietsongevallen waarbij mensen zodanig ernstig letsel oplopen dat ze naar de spoedeisende hulp moeten gaan. Zeker sinds de opkomst van de e-bike is dit toegenomen en sinds kort is dat nog meer gestegen, mogelijk door de populariteit van de fatbike en het opvoeren van e-bikemotoren.

VeiligheidNL zou graag zien dat er snel duidelijkheid komt over de wet- en regelgeving, maar minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat heeft gezegd dat dat nog wel een jaar of twee jaar in beslag kan nemen. “In de tussentijd gebeuren er zoveel ongevallen, we zouden in de tussentijd graag andere maatregelen treffen, zoals de campagne die de overheid vorige week lanceerde voor jongeren: ‘’t Kan hard gaan’. “Wellicht een campagne waarin de risico’s rondom de verzekeringen op fietsen die zijn opgevoerd worden verduidelijkt, dat is goed om over na te denken voor ouders.”

Lees meer over fatbikes en schrijf je in voor onze nieuwsbrief.