We kijken steeds meer streaming: gemiddeld 2 abonnementen of meer

©Freepik

We kijken steeds meer streaming: gemiddeld 2 abonnementen of meer
17 september om 12:26

Weinig verrassend, maar streamingdiensten blijven maar populairder worden. Zeker onder jongeren, die nu gemiddeld minstens twee streaming-abonnementen hebben lopen.

De omslag tussen lineair oftewel ouderwets tv-kijken en streamen is jaren geleden al ingezet. Inmiddels kijkt 79 procent van de Nederlanders tot 30 jaar meer tv via streaming dan naar bijvoorbeeld de NPO of RTL. Dat blijkt uit onderzoek van Pricewise in samenwerking met Panel Wizard.

Maar streaming is onder alle leeftijden inmiddels populairder: 74 procent van de Nederlanders tussen de 30 en 39 jaar kijkt meer naar streaming dan vaste tv. En voor de groep tussen de 40 en 49 jaar kijkt alsnog iets meer dan de helft (58,3 procent) liever televisie kijkt via online platforms dan vaste kanalen. Pas vanaf de 60 jaar kijken Nederlanders gemiddeld gezien liever naar vaste tv dan streaming. Toch kijkt alsnog 18,1 procent van de 60-plussers liever streaming dan lineaire televisie.

Meer dan één abonnement nu normaal

Verder blijkt dat de meeste Nederlanders meer dan één streamingdienst hebben. Bijna 63 procent van de mensen tot 30 jaar heeft twee of meer streaming-abonnementen. In de meeste vallen is dat sowieso Netflix, maar het merendeel van die groep heeft inmiddels ook een account bij Videoland, Disney+, HBO Max, Prime Video of Viaplay.

Netflix is de grootste streamingdienst in Nederland, gevolgd door Videoland. Bijna 50 procent van alle Nederlandse huishoudens heeft een Netflix-abonnement. Disney+ staat op de derde plaats en ook Amazon Prime en Viaplay hebben een 'groot aandeel' op de Nederlandse markt, volgens de prijsvergelijker.

Gewone tv-aansluiting nog even houden

Pricewise wijst er wel op dat populaire tv-programma's ook bijdragen aan het succes van streaming. Een hit als B&B Vol Liefde komt wekelijk op tv, maar op Videoland kunnen kijkers een week vooruit kijken – en wanneer ze maar willen.

Toch zegt het grootste deel van de Nederlanders zijn vaste tv-verbinding nog niet op. Zeker de groep boven de 40 ziet dat niet zitten: daar wil bijna 70 procent de vaste verbinding graag aanhouden. Bij kijkers tot 30 jaar ligt dat lager, maar alsnog wil ruim 35 procent van de mensen niet aan 'cable cutting' gaan doen. De stijgende prijs van streamingdiensten zal daarbij een rol spelen, want een gemiddelde vaste tv-aansluiting kost 15 euro per maand. Dat is goedkoper

Meer nieuws over streaming en mis niets met onze Bright-app.