Snap introduceert nieuwe AR-bril Spectacles, maar niet voor iedereen

©Snap

Snap introduceert nieuwe AR-bril Spectacles, maar brengt hem niet uit
19 september om 12:44

Snap, het bedrijf achter social medium Snapchat, introduceerde deze week een nieuwe AR-bril in de Spectacles-lijn. Een bril die augmented reality zeer serieus neemt, maar niet commercieel wordt gelanceerd.

Het gaat om de vijfde generatie Spectacles die alleen beschikbaar komt voor ontwikkelaars, met als doel om ze handvatten te geven om augmented reality-lenzen te maken voor Snapchat. Dat zijn de filters waarmee je jezelf een hond kunt maken met zijn tong uit zijn mond, of iemand die iets te veel aan de fillers heeft gezeten. Met deze bril moeten ontwikkelaars nog beter kunnen bedenken hoe ze augmented reality toepassen in combinatie met Snapchat. 


Ontwikkelaars moeten er wel wat voor over hebben, ze hebben er namelijk een abonnement op Lens Studio voor nodig, dat 99 dollar per maand kost. Nu krijg je daar meer voor dan alleen de bril, namelijk toegang tot de filter-ontwikkeltool van Snap, maar het is wel een fiks bedrag per jaar: 1.188 dollar. Dat is meer dan 1000 euro, en dan rekenen we geen btw. 


Toch denkt Snap dat er interesse is. Er is ook wel veel anders aan de nieuwe bril. Er is een 46 graden gezichtsveld, wat eerder 26,3 graden was. Bovendien toont hij 37 pixels per graad in dit AR-scherm dat 25 procent rijker is dan eerder. De lenzen kunnen bovendien vanzelf in getinte glazen veranderen als je direct in de zon kijkt zodat je alles blijft zien. De batterijduur is ook verbeterd: op een keer opladen gaan ze drie kwartier mee. Je kunt ze ook gebruiken terwijl ze laden via USB-C. 


Wil je Erwin zien met Spectacles? In deze video draagt hij de eerste variant, die toen nog rond waren.

Lees meer over Snapchat en abonneer je op onze nieuwsbrief.