©digitale-weerbaarheid.nl

Campagne en cursus moet digitale weerbaarheid verbeteren

Campagne en cursus moet digitale weerbaarheid verbeteren

Vandaag om 10:15
Laatste update: om 15:51

Vroeger werd je fiets gestolen of je raam ingegooid, tegenwoordig is criminaliteit digitaal. We hebben te maken met  phishing, malware, sextortion, fake nieuws en bankhelpdeskfraude en we weten niet hoe we ons daar tegen moeten weren. Een campagne en cursus moet daarbij helpen.

Op 8 oktober gaat een nieuwe campagne van start die Nederland op hun digitale weerbaarheid of het gebrek daaraan moet wijzen. Onderdeel van de campagne is een gratis cursus.

Cursus

De gratis cursus moet deelnemers leren de gevaren van bijvoorbeeld fraude te herkennen. Belangrijker nog het leert de mensen wat ze moeten wanneer het hen toch overkomt. De cursus wordt onder andere op scholen gegeven. De kick-off vindt plaats in een school op Rotterdam Zuid.

De cursus wordt gegeven door mensen uit het vak zoals een politieagent, iemand van een cybersecuritybedrijf en deskundigen op het gebied van sexting en online shaming. Er is een adviesraad samengesteld met experts uit organisaties als de Consumentenbond, Fraudehelpdesk, Bits of Freedom, Hackshield, Netwerk Mediawijsheid, Politie, Rutgers stichting, Seniorweb, Slachtofferhulp Nederland en Veilig Internetten. 

Initiatiefnemer van deze campagne is Jim Stolze, een bekende ondernemer, TEDx spreker en AI-specialist. “Als je de cijfers ziet, schrik je je kapot! Online oplichting is een serieuze bedrijfstak geworden. Onze kinderen zijn kwetsbaar en onze ouders zijn doodsbang. Het is tijd voor actie. Daarom deze gratis cursus waarmee we mensen sterker in hun digitale schoenen willen laten staan.” volgens Stolze.

De campagne gebruikt duidelijke en gevatte teksten om aandacht te krijgen

Om de campagne en cursus te kunnen realiseren haalde hij geld op bij de overheid en het bedrijfsleven. Bedrijven KPN, ING, SIDN fonds en Meta verdubbelden het budget en zorgden ervoor dat de campagne groots opgezet kan worden. Naast de online aandacht en cursussen op scholen zal KPN de cursussen promoten in hun winkel en zal de cursus ook te vinden zijn in de Koninklijke Bibliotheek.

Abonneer je hier op de nieuwsbrief!