©Phatfour

Kamer stemt voor fatbike vanaf 14 jaar en met helm, maar er zijn meer opties

Kamer stemt voor fatbike vanaf 14 jaar en met helm, maar er zijn meer mogelijkheden

Vandaag om 15:44
Laatste update: om 17:01

De fatbike houdt de Tweede Kamer bezig. In ruime meerderheid is de Kamer toch voor een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor de fatbike. Ook wil de Kamer een onderzoek naar andere oplosingen, zoals geofencing om e-bikes lokaal van een lagere snelheid te voorzien.

De Tweede Kamer heeft vandaag gestemd over een aantal moties rond fatbikes. Duidelijk is dat de Kamer wil dat de minister 'iets' doet aan de ongelukken en de zweem van onveiligheid die nu rond fatbikes hangt. Over de aanpak kunnen minister en Kamer het niet eens worden. Verantwoordelijk minister Barry Madlener van Infrastructuur en Waterstaat liet eerder al weten niks te voelen voor maatregelen die in de praktijk 'niet zinvol' zullen zijn.

De minister legde de bal daarom weer terug bij de Tweede Kamer, die vanmiddag stemde over een aantal moties rond fatbikes. Zulke moties zijn niet bindend, maar geven bij een meerderheid aan stemmen wel een duidelijk signaal aan de minister.

Kamer wil toch leeftijdsgrens

De Kamer stemde dinsdag met ruime meerderheid in met een motie van Kamerleden Hester Veltman (VVD) en Olger van Dijk (NSC). Die motie vraagt de regering om toch een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht in te voeren voor fatbikes. De fatbike moet dan de wettelijke aanduiding 'bijzondere bromfiets' krijgen. Het LEV-kader of de Europese typegoedkeuring zouden volgens de motie aanknopingspunten kunnen bieden voor die scheiding van de fatbike van de rest van de e-bikes. Ook het hogere gewicht, niet-verstelbare zadel en dikkere banden horen volgens de motie bij dat onderscheid. 

Minister Madlener zei eerder problemen te zien bij die minimumleeftijd en helmplicht. Die raken ten eerste alle e-bikes en de invoering duurt jaren. En wil je alleen 'iets' tegen fatbikes doen, moet dat eerst een wettelijk vastgelegd voertuigtype zijn. Ook dat kan lang duren, en de minister vreest een kat-en-muisspel waarbij fatbike-makers om die wettelijke definitie gaan werken met bijvoorbeeld dunnere banden of andere zadels. De grens van 14 jaar is er overigens omdat je pas vanaf die leeftijd een ID bij je moet dragen. De leeftijdsgrens op 12 jaar leggen is daarom niet uitvoerbaar.

Geofencing: langzamer rijden in de stad?

Caroline van der Plas (BBB) zoekt een moderne oplossing voor een modern probleem. Zij merkt op dat in Nederland nog geen onderzoek is gedaan naar geofencing, en verzoekt zo'n onderzoek alsnog – de Kamer stemt in meerderheid in. Bij geofencing zou je op basis van locatie snelheidsbeperkingen kunnen opleggen aan e-bikes, fatbikes en andere elektrische voertuigen. In de drukke binnenstad zou dan een lagere snelheid kunnen gelden dan daarbuiten, waar je met je e-bike veiliger hard kan rijden.

Een andere motie richt zich specifiek op opgevoerde fatbikes. Momenteel mag de politie niet zomaar in het menu van een fatbike kijken bij algemene controles van fatbikes, bijvoorbeeld bij fuiken met een rollerbank. Dat mag alleen als er een indicatie van overtreding is. Als de politie wél in die menu's zou mogen kijken, zouden fatbikes met een opvoer-functie makkelijker gesnapt kunnen worden. De Kamer wil dat die toestemming er komt.

Nu komen opgevoerde fatbikes makkelijk weg met hun overtreding door vlug de snelheidsbegrenzer weer op 25 kilometer per uur te zetten. Op de rollerbank zal dan niks geks te zien zijn, en het is erg moeilijk om het vermogen van een elektromotor op straat accuraat uit te lezen. Deze motie werd ook ingediend door Hester Veldman (VVD) en door Eline Vedder (CDA).

Geen kentekenplicht, wel typegoedkeuring

Een simpele tussenstap komt van Kamerleden Mpanzu Bamenga (D66) en Habtamu de Hoop (GL-PvdA), maar hun motie kon niet op een meerderheid rekenen. Zij vroegen de minister te onderzoeken of de huidige kentekenwet uitgebreid kan worden 'naar al het gemotoriseerde wegverkeer, inclusief e-bikes, fatbikes en andere of toekomstige voertuigen voor de openbare weg'. Zo'n kenteken maakt handhaving veel simpeler, en zorgt ervoor dat elk voertuig vooraf gekeurd wordt. Huidige e-bikes en fatbikes hoeven niet door de RDW gekeurd te worden, wat kan bijdragen aan de verkoop van fietsen die eigenlijk te snel kunnen.

Een lichter alternatief op het kenteken kon wel op een meerderheid rekenen: de typegoedkeuring. Kamerleden Van Dijk (NSC) en Vedder (CDA) vragen in een aparte motie om een typegoedkeuring voor alle e-bikes met trapondersteuning.

De bal ligt nu weer bij de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Duidelijk is dat een grote meerderheid van de Twee Kamer wil dat er iets verandert rond fatbikes, en de minister kan nu meerdere paden bewandelen.

Bright houdt maandag 30 september een livestream over dit onderwerp: hoe moet het verder met de fatbike? Kijk mee vanaf 19:30 op ons YouTube-kanaal!

Meer nieuws over de fatbike en mis niets met onze Bright-app.