Hoe Adobe makers wil beschermen tegen het gevaar van AI
Hoewel Adobe met Firefly meegaat in de AI-trend, wil het bedrijf de makers die zijn programma’s gebruiken wel beschermen tegen de gevaren ervan. Eerder rolde het Content Credentials uit om dat doel te bereiken en nu breidt het dat programma uit.
Met een gratis web-app genaamd Content Authenticity kunnen makers hun informatie invullen en het werk dat ze produceren beschermen. Dat kan door werk te koppelen aan hun naam of hun content buiten de trainingsdoeleinden van AI te houden.
Content Credentials is een verzamelnaam voor de verschillende manieren waarop Adobe, dat met zijn Firefly-project AI omarmt, makers wil beschermen tegen kunstmatige intelligentie. De nieuwe gratis web-app dient als een centraal punt voor al die maatregelen.
Adobe houdt het niet alleen bij eigen apps
Content Credentials is niet alleen toegankelijk voor makers die foto’s, video’s of audiobestanden produceren met de apps van Adobe. Ook artiesten die via andere programma’s te werk gaan, kunnen zich aanmelden en hun werk beschermen.
Metadata zorgt ervoor dat duidelijk wordt wie de juridische eigenaar is van een bepaalde afbeelding en of er AI gebruikt is om het tot stand te brengen. Adobe gebruikt hiervoor een combinatie van digitale vingerafdrukken, onzichtbare watermerken en cryptografische metadata.
De Content Authenticity web-app verschijnt in het eerste kwartaal van 2025. Gebruikers hebben een gratis Adobe-account nodig, maar hoeven geen lopend abonnement te hebben om het te kunnen gebruiken.