Ziggo blijft klanten verliezen en wordt ingehaald door KPN

©Ziggo

Ziggo verliest klanten en raakt koppositie kwijt aan KPN
10 oktober om 21:24
Laatste update: 10 oktober om 21:27

Ziggo blijft internetklanten kwijtraken, waardoor concurrent KPN op gelijke hoogte is gekomen. De marktaandelen van VodafoneZiggo en KPN voor vast internet zijn nu vrijwel hetzelfde.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft vandaag nieuwe cijfers over de internetmarkt gepubliceerd in zijn Telecommonitor. Daarin zien we slecht nieuws voor Ziggo. Het marktaandeel van het kabelbedrijf is flink verminderd. Dat was op zich al duidelijk, maar nu blijkt dat KPN inmiddels Ziggo heeft bijgehaald. Sterker nog: de ACM zet KPN boven VodafoneZiggo in het overzicht.

In het eerste kwartaal van dit jaar had VodafoneZiggo nog 40 tot 45 procent van de internetmarkt in handen en KPN 35 tot 40 procent. Inmiddels hebben beide bedrijven 35 tot 40 procent van de marktaandelen. Daarna komt Odido, dat 10 tot 15 procent van de marktaandelen bezit, gevolgd door Delta Fiber met 5 tot 10 procent. 

Overstappen op glasvezel

De cijfers die Ziggo zelf heeft gepubliceerd laten hetzelfde beeld zien: netto verloor het bedrijf 22.600 abonnees. KPN groeit juist door en heeft er 59 duizend abonnees bij gekregen in het afgelopen kwartaal. Het grootste deel daarvan (53 duizend abonnees) was eerst Youfone-klant, want dat is recent overgenomen door KPN.

KPN zet de laatste jaren fors in op snel internet via glasvezel en haalde daardoor nieuwe klanten binnen. Ziggo lijkt op basis van deze cijfers erg zijn best moeten gaan doen om het tij nog te keren.

Mobiele data

In het rapport van de ACM stonden overigens ook nog andere feitjes over het Nederlandse internet. Zo blijkt dat Nederland in het tweede kwartaal voor 597 miljoen GB aan mobiele data heeft verbruikt, wat een nieuw record is.

Lees meer over internet en volg al het tech-nieuws met onze app.