De grootste fietsfabrikant van Nederland was bijna failliet gegaan
Accell, het bedrijf achter de grote Nederlandse fietsmerken Sparta en Batavus, stond dit jaar op de rand van de afgrond. Zonder een extra kapitaalinjectie en een ingrijpende reorganisatie had Accell het niet gered.
Dat zegt Accell-ceo Tjeerd Jegen in De Telegraaf. Begin dit jaar bleek volgens hem dat de kapitaalstructuur van het bedrijf 'niet houdbaar was'. Duidelijk is dat de Nederlandse 'fietsreus' de laatste maanden op omvallen stond.
Onlangs wist Accell bij banken en aandeelhouders KKR en Teslin geld op te halen. Dat was volgens Jegen 'echt nodig om door te kunnen'. Accell is niet alleen het moederbedrijf van Batavus en Sparta, maar ook van allerlei andere merken, zoals Koga, Haibike, Carqon en Babboe.
Gravel bikes en racefietsen
De reorganisatie is recent afgerond. Na de grote koerswijziging worden er in de Friese fabriek van Accell vooral duurdere fietsen en e-bikes in elkaar gezet, zoals de trekking-fietsen en gravel-bikes van Koga en de racefietsen van Lapierre.
De assemblage van veel andere fietsen vindt voortaan plaats in Hongarije en Turkije. Het aantal medewerkers in de fabriek in Heerenveen daalde van 320 naar tussen 150 en 160.
Grote voorraden
Net als veel andere fietsfabrikanten, zoals VanMoof, kwam Accell in de problemen in de coronatijd. Er ontstonden grote problemen met de leveringen van materialen en onderdelen. De vraag naar elektrische fietsen steeg tijdens de coronaperiode wel flink, maar die daalde daarna ook weer snel, en dat hadden veel fabrikanten erg laat in de gaten.
Toen de bestellingen van de dealers stil vielen, bleef Accell met een gigantische voorraad zitten. "We hadden op een gegeven moment 325.000 fietsen op voorraad. Die konden we nergens kwijt en daar moesten we fors op afschrijven. Nu hebben we nog 175.000 fietsen op voorraad", aldus Jegen in de krant. Accell wil dit voorkomen door meer data van zijn dealers te krijgen en zo 'mee te kijken' met welke fietsen de winkels daadwerkelijk verkopen.
Vorig jaar leed Accell verlies en de omzet daalde met ongeveer 100 miljoen euro. Het herstel is een kwestie van de lange adem, zegt de topman. "Pas in 2026 schrijven we zwarte cijfers."
Babboe-bakfietsen
Accell kampte dit jaar tot overmaat van ramp ook met grote problemen met de bakfietsen van zijn merk Babboe. Na klachten over gebroken frames zijn de bakfietsen uit de productie gehaald en duizenden bakfietsen werden teruggeroepen en opgehaald.
De hele hersteloperatie van Babboe kostte zo'n 50 miljoen euro. Een nieuwe Babboe-bakfiets moet binnenkort in productie gaan.
Lees meer over elektrische fietsen en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.