Ondanks tegenslagen blijft de elektrische auto in Nederland verkopen
Ondanks de zwabberende overheid zet de verkoop van elektrische auto’s in Nederland door. Met een volwassen infrastructuur, goedkoper thuis laden (zeker als je zonnepanelen hebt) en het groeiende aanbod is dat goed verklaarbaar.
In de kranten lees ik regelmatig dat het niet goed zou gaan met de verkopen van elektrische auto’s. Maar wie naar de cijfers kijkt ziet dat in Nederland de explosieve groei in aandeel afneemt, maar er nog steeds veel elektrische auto’s verkocht worden. Zo sprong Volvo van de 11e plek in 2023 naar de 2e plek tot nog toe in 2024. Onder andere dankzij het succes van de volledig elektrische EX30.
In Duitsland is de verkoop in augustus ingestort doordat alle subsidiemaatregelen in 1x verdwenen, terwijl ze hiervoor bijzonder riant waren. In Nederland hebben we dit jaar nog een restje in de subsidiepot en verdwijnen de komende jaren een aantal belastingvoordelen meer geleidelijk.
Tesla nummer 4, Kia op nummer 1
Tesla kroop in het afgelopen jaar op van nummer 9 naar nummer 4 in de Nederlandse verkooplijsten. Op 1 staat op dit moment Kia dat een plaatsje omhoogschoof. Die hebben een goede mix te koop van volledig elektrische auto’s en in het goedkopere segment karretjes als de Picanto. Maar liefst 1 op de 50 nieuw verkochte auto’s is zo’n Picanto. Maar 1 op de 22 nieuw verkochte auto’s is een Tesla Model Y. De Model Y, Model 3 en Volvo EX30 maken met z’n drietjes al 10% van de nieuw verkochte auto’s uit.
Dankzij lagere kosten voor onderhoud en “brandstof” blijft de elektrische auto dus gestaag ons wagenpark vergroenen.
Lees meer nieuws over elektrische auto's en mis niets met de Bright-app.