China zou willen dat autobouwers niet meer in bepaalde Europese landen investeren
De Chinese regering zou Chinese autobouwers gevraagd hebben investeringen in Europese landen te pauzeren die voor importheffingen hebben gestemd op Chinese elektrische auto’s. De EU besloot deze week invoerheffingen te gaan toepassen die kunnen oplopen tot tientallen procenten.
Persbureau Reuters schrijft dat bedrijven als BYD, SAIC en Geely (het moederbedrijf van Volvo) van het Chinese ministerie van Handel tijdens een bijeenkomst te horen hebben gekregen dat ze investeringen in landen die de invoerheffingen steunen, moeten pauzeren. Zo zouden ze bijvoorbeeld geen geld meer moeten steken in het bouwen van fabrieken. Reuters kreeg het nieuws te horen van twee anonieme bronnen.
Ook verschillende niet-Chinese automakers zouden bij de ontmoeting aanwezig zijn geweest. Deelnemers zouden zijn aangemoedigd juist te investeren in landen die tegen de invoerheffingen stemden.
BYD zou hoofdkantoor uit Nederland willen halen
SAIC is van plan een grote fabriek te gaan bouwen in Europa en BYD bouwt op dit moment een grote fabriek in Hongarije. Dat land stemde tegen de importtarieven. De heffingen komen er omdat de EU stelt dat China autobouwers staatsteun verleend heeft. Daardoor zijn de Chinese elektrische auto’s een stuk goedkoper dan elektrische modellen uit andere landen, wat niet goed is voor Europese autobouwers. De invoertarieven kunnen oplopen tot zo'n 45 procent.
Reuters schrijft dat BYD er ook over nadenkt om het Europese hoofdkantoor van Nederland naar Hongarije te gaan verplaatsen. Het is niet bekend waarom het bedrijf daar over nadenkt. Nederland stemde voor de importheffingen.
Woensdag werd ook bekend dat China naar de Wereldhandelsorganisatie stapt om de invoerheffingen van de Europese Unie aan te vechten.
Lees meer over elektrische auto's en blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief.