Je EV in 5 minuten opladen? Met deze nieuwe Amerikaanse batterij kan het
Het Amerikaanse bedrijf Solidion heeft een patent goedgekeurd gekregen voor een nieuwe solid state batterij met grafeen voor warmtegeleiding. Met die nieuwe techniek kunnen elektrische auto’s veel sneller laden en zou je zelfs al in vijf minuten klaar kunnen zijn. Wordt de EV opladen straks net zo snel als je auto bijtanken?
Zelfs met de nieuwste elektrische auto kun je niet altijd op maximale snelheid laden bij de snellader. Dat komt omdat het accupakket bij lage en bij hoge temperaturen capaciteit inlevert. Maar met Solidions oplossing moet het accupakket altijd perfect op temperatuur zijn om zo snel mogelijk te laden. Dus zelfs in hartje winter of zomer kun je dan makkelijk een laadpauze inplannen.
Het systeem zorgt voor hittegeleiding met behulp van grafeen. Die stof is drie keer lichter dan koper en geleidt aanzienlijk beter de warmte weg. Een accu wordt tijdens het snelladen namelijk erg heet.
Dit nieuwe geïntegreerde koelingsysteem houdt het batterijpakket dan op een constante temperatuur. Overigens hebben sommige elektrische auto’s als batterijverwarming, bijvoorbeeld als je een route plant naar een laadpunt, weet het dat de accu even opgewarmd moet worden voor het laden.
Altijd je accu op temperatuur
Maar Solidion gaat een stapje verder door de accu constant op temperatuur te houden. Het systeem weet precies wanneer het moet verwarmen of de accu moet afkoelen. Ook tijdens het laden werkt de warmtegeleiding door, zodat er geen kans op oververhitting is.
De Amerikanen hopen de technologie over twee, drie jaar klaar te hebben voor een commerciële uitrol. Er zijn al snelladers die tussen de 150 en 350 kWh kunnen laden. Dat betekent in theorie dat je in vijf minuten een volle accu kunt hebben.
Lees meer over elektrische auto’s en download de Bright-app voor het laatste nieuws.