Apple geeft toe: iPhone is op één belangrijk punt bijna niet te overtreffen
Apple erkent dat toekomstige gadgets mogelijk nooit meer zo winstgevend worden als de iPhone. Dit schrijft Apple in een document, dat is ingediend bij de Amerikaanse toezichthouder SEC.
Volgens Apple kunnen nieuwe producten en technologieën de bestaande succesnummers van het bedrijf wellicht vervangen, maar zonder dat het daarbij dezelfde hoge inkomsten en winstmarges kan optekenen. Deze verandering zou een flinke impact kunnen hebben op de bedrijfsresultaten, waarschuwt het bedrijf.
Waar Apple eerder al aangaf dat nieuwe producten mogelijk hogere kosten met zich meebrengen, is het dit jaar explicieter over de potentieel lagere marges van zaken als AI en slimme brillen. En laat dat nu net producten zijn waar Apple de komende jaren fors op wil inzetten.
iPhone brengt veel op, ook door diensten
Onafhankelijke analisten zijn het eens met de prognose van Apple, schrijft de Financial Times. De iPhone is voorlopig, met zijn hoge verkoopcijfers en gerelateerde diensten zoals Apple Music, de App Store en iCloud, de kip met de gouden eieren voor Apple. Deze diensten hebben winstmarges van meer dan 70 procent, aanzienlijk hoger dan de 36 procent voor fysieke producten. Zulke cijfers overtreffen zal niet heel moeilijk zijn.
Zorgen over de Chinese markt
Voorlopig hebben beleggers nog weinig te vrezen. Zo is de omzet van Apple in het laatste kwartaal met 6 procent gestegen tot 94,9 miljard dollar, met recordmarges van 46,2 procent. Toen de iPhone voor het eerst op de markt kwam, in 2007, bedroeg de brutomarge slechts 33 procent. Wel zijn er zorgen over Apple's tegenvallende prestaties in China.
Lees meer nieuws over Apple en mis niets met de Bright-app.