Duurtest Hyundai Ioniq 5N: rally-bloed zonder ronkende motor

©Bright

Duurtest Hyundai Ioniq 5N: rally-bloed zonder ronkende motor
11 november om 10:54
Laatste update: 11 november om 12:08

Onze autotester Rutger heeft twee weken lang Hyundai's heftigste auto tot zijn beschikking: de Ioniq 5N. Met 650 pk elektrische superpowers, maar ook optioneel motorgeluid en schakelgevoel. Wat is dit?

De Hyundai Ioniq 5 is standaard een indrukwekkende auto. Hij ziet er fantastisch uit, met zijn retro moderne design, heeft heerlijk veel binnenruimte én hij kan een keer zo snel snelladen als de meeste elektrische auto's. Met 250 kW hoef je nooit langer dan 20 minuten te rekenen voor een laadbeurt en meestal minder.

De allergoedkoopste Ioniq 5 (€43K) heeft een voor elektrische auto's bescheiden 170 pk, maar daarmee kom je alsnog rap mee in het verkeer. Acceleratie van 0 naar 100 gaat in 8,5 seconden en je reële rijbereik is zo'n 330 kilometer. Er is ook nog een versie met een grotere accu en met vierwielaandrijving voor als je meer bereik of meer vermogen wilt. Maar dat was blijkbaar niet genoeg.

Rally-afkomst

De auto die nu elke ochtend ongeduldig op ons staat te wachten is namelijk een nog dikkere versie. 80 kWh-accu voor 390 kilometer bereik, vier wielen die samen 740 Newtonmeter koppel te verstouwen hebben. 650 pk voor een topsnelheid van 260 kilometer per uur en een sprintje naar de 100 in 3,4 seconden. Hij heet de Ioniq 5N en die extra letter is als de RS van Audi, de GTI van Volkswagen, de Alpine van Renault.

Hyundai is één van de handvol merken die meedoet met het World Rally Championship en daar rijdt een i20 N rond. Hilarisch genoeg heeft die auto 300 Nm koppel en 150 pk minder dan deze Ioniq 5N voor op de straat. Maar de familierelatie is wel duidelijk.

Spierballen zijn te zien

Aan de buitenkant van de 5N zie je meteen dat je niet met een doetje te maken hebt. De reguliere auto heeft al een lekkere stance, maar deze 5N heeft bredere wielkasten, een dikkere frontsplitter, een enorme diffuser op de achterbumper en lekkere roodoranje details. Wij hadden hem een weekend tegelijk met de Porsche Panamera Turbo S voor de de deur staan en dat is visueel maar een bedeesd karretje naast deze absolute unit.

Achter het stuur heb je een hele serie extra knoppen met teksten als NGB en N en nog een keer N. Heel begrijpelijk is het allemaal niet, maar volgende week gaan we op alle knoppen drukken en zien wat er gebeurt.

Rutger test elke maand een andere auto, volg het in de Bright Duurtest en blijf op de hoogte met ons WhatsApp-kanaal.