©MKBHD

MKBHD: een van de meest betrouwbare YouTubers ligt voor de tweede keer onder vuur

MKBHD: een van de meest betrouwbare YouTubers ligt voor de tweede keer onder vuur

13 november om 10:44
Laatste update: 13 november om 11:41

Marques Brownlee, online beter bekend als MKBHD, ligt voor de tweede keer in korte tijd onder vuur. Nadat hij eerder een controversiële wallpaper-app op de markt bracht, doet hij nu precies wat hij zei nooit te doen.

Voor YouTube-gossip lopen we bij Bright niet echt warm, maar MKBHD is op het gebied van technologie een van de grootste namen van de markt. Juist omdat de Amerikaan zich ondanks zijn ruim 19 miljoen abonnees nooit schuldig maakte aan obscure deals of subjectieve recensies. In tegendeel zelfs.

Autofabrikant Fisker en Humane, de maker van de veelbesproken AI-pin, waren zelfs boos op de YouTuber omdat zijn vernietigende reviews de bedrijven de kop zouden kosten. Veel mensen vonden daar iets van, maar niemand twijfelde ooit aan de objectiviteit van Brownlee. Daar is in de laatste maanden aardig verandering in gekomen. En dat is niet gek.

MKBHD brengt controversiële Panels-app uit

Eind september kwam de iPhone 16 review van Marques Brownlee in opspraak. Niet door zijn bevindingen over de nieuwe Apple-smartphones, maar juist door de introductie van zijn eigen app. Met Panels bracht MKBHD zijn eerste eigen applicatie uit, waarmee gebruikers ongelimiteerde achtergronden konden downloaden voor hun apparaten.

Panels was echter niet gratis. Door de abonnementsvorm waarbij gebruikers 50 dollar per jaar moesten betalen, kwam de applicatie in opspraak. Dat had onder andere te maken met het feit dat de helft van de ontwerpers die hij met de app wilde steunen uit zijn eigen team kwam.

Waar gebruikers zich voornamelijk aan stoorden was het feit dat de gratis wallpapers in de app van lage kwaliteit waren en dat de app, zoals aangegeven in de App Store, ontzettend veel gegevens verzamelde van gebruikers. Iets waar Brownlee altijd voor waarschuwde bij de apps en software van andere ontwikkelaars.

In de reacties onder de iPhone 16 video, maar ook op de video’s die volgden, pakten kijkers de kans om massaal hun ongenoegen uit te spreken. Opvallend genoeg waren bijna alle reacties hetzelfde en leken de kijkers het voornamelijk met elkaar eens te zijn.

Brownlee ligt nu weer onder vuur

Dat is nu weer het geval. Afgelopen maandag publiceerde Marques Brownlee een video genaamd How My Video Gear is Changing! Op het eerste oog een interessant onderwerp voor techliefhebbers om een kijkje in de keuken te krijgen, maar tijdens het kijken van de video werd al snel duidelijk dat het een negen minuut lange advertentie voor DJI was.

Dat schuurt bij de abonnees van MKBHD, die nooit de vingers wilde branden aan dergelijke video’s. Sterker nog: de YouTuber sprak eerder uit dat hij nooit een volledig gesponsorde video zou publiceren. De video van maandag laat zien dat tijden veranderen.

Maar dat is niet het grootste probleem van de nieuwe video. Om de nieuwe actiecamera van DJI te testen, neemt Brownlee de kijker mee in zijn sportauto waarmee hij met ruim 150 kilometer per uur over de weg vliegt. Dat doet hij echter wel in een zone waar je niet alleen 56 kilometer per uur mag rijden, maar ook waar gewaarschuwd wordt voor spelende kinderen.

Door de felle reacties heeft het team van MKBHD het gedeelte uit de video geknipt, maar dat lijkt kijkers alleen nog maar bozer te maken. 

MKBHD maakt excuses, maar is het genoeg?

Voor de problemen met de Panels-app publiceerde Marques Brownlee een tijd geleden een video waarin hij toegaf fout te zitten. Samen met zijn team haalde hij bepaalde problemen uit de app en besloot hij de prijzen te wijzigen. Een goede zet van de YouTuber, want de reacties werden na die excuses weer voornamelijk positief.

Nu biedt MKBHD weer zijn excuses aan. Onder de video is te zien dat hij het stukje van het rijden eruit heeft gehaald en de feedback over de gesponsorde video heeft gehoord. Op X gaat hij er iets dieper op in en zegt hij dat het totaal onnodig was om zo hard te rijden en dat hij het nooit meer zou doen.

De vraag blijft of het genoeg is. Nadat kijkers hem vergeven leken te hebben, waren ze er dit keer weer als de kippen bij. De video is terecht controversieel, zowel door het te hard rijden als de gesponsorde video, maar het begint er sterk op te lijken dat de goede reputatie van de grootste en betrouwbaarste technologie-YouTuber van de wereld steeds meer begint te verdwijnen.

Lees meer over YouTube en mis niets met de Bright-app.