Black Friday komt eraan, maar zijn die deals wel echt aanbiedingen te noemen?
Met Black Friday staat het grootste kortingfestijn van het jaar weer voor de deur. Op 29 november strooien winkels met kortingen om je zo veel mogelijk geld uit te laten geven, maar zijn die aanbiedingen eigenlijk wel echt aanbiedingen te noemen?
Black Friday is oorspronkelijk een Amerikaanse actie die het feestdagenseizoen aftrapt. Winkels doen er alles aan om consumenten hun zuurverdiende centen bij hen uit te geven voor de feestdagen, dus komen ze met ludieke acties en aanbiedingen om je over te halen.
Inmiddels is die trend overgewaaid naar Nederland en zijn voornamelijk online winkels er als de kippen bij. Dit jaar verschenen de eerste Black Friday-deals al in november. Winkels zijn gretig en dus doen ze er alles aan om jou als consument te lokken. Maar in sommige van die gevallen hebben ze weinig zin om je ook echt korting te geven.
Black Friday-korting is niet altijd een aanbieding
Er zijn genoeg voorbeelden van webshops die hun prijzen, dagen of soms weken voor Black Friday, omhoog krikken. Daarmee maakt het dus tijdens de actiedag gebruik van valse kortingen. Dat is in Nederland verboden, maar er zijn nog altijd veel partijen die zich er schuldig aan maken. Het zou dus kunnen betekenen dat de korting waar je gebruik van wilt maken, eigenlijk helemaal geen korting is.
Het is daarom aan jou om goed te controleren wat normale prijzen zijn, voor welk bedrag producten recent nog verkocht zijn en of ze niet ergens anders goedkoper zijn. We zouden het advies kunnen geven om deze dag überhaupt geen gebruik te maken van de korting, maar dat zou zonde zijn.
Uit onderzoek van Knibble is gebleken dat Black Friday je wel degelijk de kans biedt om een goede deal te scoren. Het percentage van aantal aanbiedingen ligt namelijk een stuk hoger dan normaal.
Hoe check je de beste Black Friday-deals
Dan is vervolgens de vraag hoe je de beste deals in de gaten kunt houden. Naast het feit dat je bij Bright in de week van Black Friday lijsten gaat vinden die alleen bestaan uit daadwerkelijk goede aanbiedingen, kun je ook alvast voorbereidend werk doen zodra je van plan bent een grote aankoop te doen. Zo kun je alvast kijken naar de huidige prijs van het product, wat de prijs vorige maand was en hoeveel hij gemiddeld kost in verschillende winkels.
Knibble, de partij die het onderzoek heeft gedaan, kan je daar overigens ook een handje bij helpen. Het heeft een eigen keurmerk ontwikkeld, waarmee het aantoont of de prijs van een product daadwerkelijk zo laag is als webshops beweren.
Al met al is Black Friday het moment om een grote aankoop te doen, maar is het wel van belang dat je zelf onderzoek doet.
Lees meer over Black Friday en mis niets met de Bright-app.